Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Plc Kontrol ve Scada Sistemleri | MEK 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BARIŞ BORU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mücahit Soyaslan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, mekatronik mühendisliği alanında otomasyon sistemleri oluşturulmasında çok ihtiyaç duyulan ileri otomasyon ve otomatik kontrol becerilerinin kazandırılması ve yeni teknolojilerin takibini sağlamaktır. Derste; ileri seviye PLC programlama beraberinde PLC iletişim, Operatör Panel ve SCADA kontrol sistemleri oluşturulması uygulamalı bir şekilde aktarılacaktır. Ayrıca öğrencilere verilecek projelerle kazanımların kalıcı olması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | 1.Bölüm: PLC programlama ve ileri komutlar 2.Bölüm: Analog prosesler ve PD, PID kontrol 3. Bölüm: Operatör Panel Programlama 4. Bölüm: Endüstriyel iletişim ve SCADA |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekatronik sistemler için ileri seviyede PLC programlama yapabilir | ||
2 | SCADA sistemlerini bilir ve mevcut otomasyon sistemlerini SCADA sistemine çevirebilir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | PLC programlama temelleri ve programlama yazılımları | |
2 | Lojik işlemler, zamanlayıcı ve sayıcılar | |
3 | Tarih saat işlemleri, hızlı sayıcılar, pwm-pto modülleri | |
4 | Analog giriş-çıkış PD, PID kontrol uygulamaları | |
5 | Operatör paneller ve operatör panel PLC iletişimi | |
6 | Operatör panel programlama | |
7 | Operatör panel programlama | |
8 | SCADA nedir, Endüstriyel İletişime Giriş | |
9 | Yıl içi sınavı | |
10 | Endüstriyel iletişim protokolleri | |
11 | SCADA sistemi oluşturma, ve otomasyon sahasında iletişim yapısının planlanması | |
12 | SCADA?da ekranlar, kullanıcı profilleri, güvenlik ve arşivleme | |
13 | SCADA çoklu dil desteği ve internet üzerinden erişim | |
14 | Öğrenci projelerinin değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- A.J. Crispin Programmable logic Controller and their applications, third edition, Prentice Hall, 1995. 2- Programmable logic controllers, Frank D. Petruzella, McGraw-Hill, New Jersey, 1998. 3- S.Kurtulan . , PLC ile Endüstriyel Otomasyon, ITU yayınları,2003 4- Tia Portal ile S7-1200 Programlama, Engin Altın, PLC Merkezi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
4 | Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | ||||||
5 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
6 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
8 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
9 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
13 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
14 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
15 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 40 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Proje / Tasarım | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |