Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Jeofizikte Elektromanyetik Yöntemler | JFM 618 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yer yüzeyinden ve havadan uygulamalarla tüm dünyada yaygın kullanım alanına sahip elektromanyetik yöntemlerle ilişkili olarak teorik esasların irdelenmesi ve uygulamalardaki yeni gelişmelerin ve çeşitliliğin öğrencilere öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Yer Radarı (GPR) Jeofizik Yöntemi Ve Kullanıldığı Alanlar, Heyelan Üzerinde VLF ve ERT kıyaslamaları, Jeofizik verileri kullanarak eski kalıntıların görüntülenmesi, manyetotellürik yöntem uygulamaları, Jeotermal kaynak potansiyeli değerlendirmesi, Arkeolojide Jeofizik Etüd, Jeofizik Yöntemlerin Potansiyel Kullanımı, Geçici Elektromanyetik Yöntem ve Yorumlaması, GPR kullanarak su içeriği tahmini, Arkeojeofizik Yaklaşımlar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, elektromanyetik yöntemleri tanır ve ayırt ederler. | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
2 | Öğrenciler, güncel elektromanyetik ölçü sistemlerini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
3 | Öğrenciler, arazi şartlarına göre en uygun ölçüm yöntemlerini tasarlar ve uygularlar | Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, Anlatım, | Sınav, |
4 | Öğrenciler, ölçülen verileri değerlendirirler ve yorumlarlar. | Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, | Sınav, |
5 | Öğrenciler, veri yığma ve imaj yöntemlerini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
6 | Öğrenciler, maden sahalarını bulmak için elektromanyetik yöntemi uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
7 | Öğrenciler, kabuk araştırılmasında elektromanyetik yöntemi uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
8 | Öğrenciler, petrol sahalarını bulmak için manyetik yöntemi uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
9 | Öğrenciler, havadan elektromanyetik yöntemlere karar verir ve uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
10 | Öğrenciler, çevre amaçlı olarak elektromanyetik yöntemlere karar verirler ve uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Elektromanyetik yöntemlerin teorik fiziksel temelleri | 1. Hafta Ders Notu |
2 | Maxwell denklemleri; görünür özdirencin tanımı; yer yüzeyinde ve havadan zaman ve frekans ortamı | 2. Hafta Ders Notu |
3 | Elektromanyetik yöntemlere ait arazi sistemleri ve ölçme teknikleri | 3. Hafta Ders Notu |
4 | Güncel elektromanyetik ölçü sistemleri | 4. Hafta Ders Notu |
5 | Derin geçici elektromanyetik yöntem | 5. Hafta Ders Notu |
6 | Sığ derinlik araştırmaları; tek ve çok kanallı sistemler | 6. Hafta Ders Notu |
7 | Veri yığma yöntemleri | 7. Hafta Makale |
8 | İmaj yöntemleri | 8. Hafta Makale |
9 | Veri değerlendirilmesi ve yorumlanması teknikler | 9. Hafta Makale |
10 | Dirençli katman çözünürlüğü araştırmaları | 10. Hafta Makale |
11 | Elektromanyetikte derin kabuk çalışmaları | 11. Hafta Makale |
12 | Maden sahalarının araştırılmasında elektromanyetik yöntem ve uygulamaları | 12. Hafta Makale |
13 | Havadan yapılan araştırmalarda elektromanyetik yöntem ve uygulamaları | 13. Hafta Makale |
14 | Çevre araştırılmasında elektromanyetik yöntem ve uygulamaları | 14. Hafta Makale |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. “Yer Radarı (GPR) Jeofizik Yöntemi Ve Kullanıldığı Alanlar”, MTA Doğal Kaynaklar Ve Ekonomi Bülteni, Yıl : 2012, Sayı : 14 2. Gökhan Karcıoğlu, Rafet Ender Alemdar, Leyla Evgi, “İstanbul Avcılar Heyelanı Üzerinde VLF ve ERT Yer İletkenlik Modellerinin Kıyaslanması”, Yerbilimleri, 2019, 40 (2), 190-209, DOI:10.17824/yerbilimleri.549104 3. P. Nimnate, T. Thitimakorn, M. Choowong, and K. Hisada “Imaging and locating paleo-channels using geophysical data from meandering system of the Mun River, Khorat Plateau, Northeastern Thailand”, Open Geosci. 2017; 9:675–688 4. Zhihe Xu, Qinglin Xu, Aitao Liu, Naichen Wang, Guangxiang Li, Chong Peng, Leilei Yan, and Yongfei Su, “The Cretaceous stratigraphy, Songliao Basin, Northeast China: Constrains from drillings and geophysics”, Open Geosciences 2020; 12: 1212–1223 5. Zhi-He Xu, Zhen-Jun Sun, Wei Xin, and Liping Zhong “Geothermal resource potential assessment of Erdaobaihe, Changbaishan volcanic field: Constraints from geophysics”, Open Geosciences 2021; 13: 1053–1063 6. Eric Olson, “A Pilot Study in Archaeological Metal Detector Geophysical Survey”, Open Archaeology 2022; 8: 306–322 7. Alexander Prikhodko, Andrei Bagrianski, Petr Kuzmin and Aamna Sirohey “Natural Field Airborne Electromagnetics—History of Development and Current Exploration Capabilities”, Minerals 2022, 12, 583. https://doi.org/10.3390/min12050583 8. Yawar Hussain, Rogerio Uagoda et all. “The Potential Use of GeophysicalMethods to IdentifyCavities, Sinkholes and Pathways forWater Infiltration”, Water 2020, 12, 2289; doi:10.3390/w12082289 9. Si Yuanlei, Li Maofei, Liu Yaoning, and Guo Weihong “One-dimensional constrained inversion study of TEM and application in coal goafs’ detection”, Open Geosciences 2020; 12: 1533–1540 10. Liu Yaoning*, Liu Shucai, Li Maofei, Liu Xinming, and Guo Weihong “A Study on Transient Electromagnetic Interpretation Method Based on the Seismic Wave Impedance Inversion Model”, Open Geosci. 2019; 11:572–580 11. Yan YongShuai, Yan Yajing, and Zhao Guizhang, “Estimation of sand water content using GPR combined time-frequency analysis in the Ordos Basin, China”, Open Phys. 2019; 17:999–1007 12. Senlin Yang, Hongyi Cao, Yi Zhang, Lei Chen, Xinji Xu, Jie Song, and Lei Xu, “Study on observation system of seismic forward prospecting in tunnel: A case on tailrace tunnel of Wudongde hydropower station”, Open Geosciences 2022; 14: 1–12 13. Robert Brown, David Cardona, Benedict Lowe, Davide Tanasi, Andrew Wilkinson, “The Melite Civitas Romana Project: The Case for a Modern Exploration of the Roman Domus, Malta”, Open Archaeology 2021; 7: 1618–1635 14. Giovanni Leucci, Nicola Masini, Enzo Rizzo, Luigi Capozzoli, Gregory De Martino, Lara De Giorgi, Cosimo Marzo, Dimitris Roubis, Francesca Sogliani, “Integrated Archaeogeophysical Approach for the Study of a Medieval Monastic Settlement in Basilicata”, Open Archaeology 2015; 1: 236–246
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |