Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Yönetim Sistemleri ve Çevre Boyutu | KAL 530 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ASUDE ATEŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ASUDE ATEŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Son yıllarda büyük önem kazanan kalite yönetim sistemleri ile çevre arasındaki en önemli köprü olan ISO 14001 temelinde Entegre Yönetim Sistemleri konusunu da ele alarak çevre bilinci anlatmak ve ISO 14001 yönetim sistemi ve işleyişi hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | : Endüstrilerde çevre yönetim sistemi oluşturulmasında Yasa, Yönetmelikler ve standartların önemi, Atık kontrolünde etkili yasa ve yönetmelikler, ISO 14001 ön hazırlık çalışma yöntemleri ve çevresel katkısı, Farklı Endüstriler ve Atık Karakterizasyonları, Atık Azaltma Yöntemleri, Proses Kontrolü Yeniden kullanım ve atık azaltmaya etkileri, Geri Kazanım yöntemleri, Çevre Yönetim Sistemlerinin Uygulanışı, çevre kirliliğini kaynağında önlemek, atık miktarlarını kontrol altında tutmak ve iyileştirmek veya atığın oluşmasını, emisyonunu veya boşaltılmasını önlemek, azaltmak veya kontrol etmek, doğal kaynakları koruyarak verimli kullanmak, uygulanabilir teknolojileri seçerek tesis ve proses tasarımında çevresel etkilerini dikkate almak başta olmak üzere çevreyi olumsuz yönde önemli derecede etkileyecek kirlilikleri önleyebilmek konularını içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çevre ve kalite tanımı yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Atık yönetimi ve kaynak yönetimi araştırır ve oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
3 | Çevre yönetim sistemi oluşturma becerisine sahip olur, örnekleme üzerinden çalışma geliştirir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, | Ödev, Performans Görevi, |
4 | Elde ettiği bilgi birikimini yansıtacağı ödev hazırlar ve sunar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çevre Bilinci,önemli parametreler | |
2 | Kalite tanımı ve Çevre ile entegrasyonu | |
3 | Türk çevre mevzuatı ve yönetim sistemleriyle bağlantısı | |
4 | Çevre Yönetim sistemi temel kavramlar | |
5 | ÇYS politikası ve sisteme yansıması | |
6 | Atık ve kaynak yönetimi | |
7 | Atık değerlendirme yöntemleri ve atık planlama | |
8 | ÇYS içinde planlama aşaması | |
9 | ÇYS içinde uygulama,farkındallık,eğitim ve dökümantasyon | |
10 | Ölçme ve izleme,izlenebilirlik, Laboratuar çalışmaları | |
11 | İç tetkik ,planlama ve yönetimi | |
12 | Risk değerlendirilmesi | |
13 | Yönetimin gözden geçirilmesi,sistem yönetimi | |
14 | Entegrasyonun yararları ve örnek uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Temel Kaynaklar (yayın tarihine göre sıralayınız.) 1- TS EN ISO 14001:2004 Çevre Yönetim Sistemi Temel Eğitim Kitabı 2- ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Temel Eğitim Kitabı 3- ISO 18001 İş sağlığı ve Güvenliği (OHSAS) Temel Eğitim Kitabı 4- Türk Standartları Enstitüsüne ait çeşitli dokümanlar 5-Paul T. Williams Waste Treatment and Disposal , Wiley, 2005 6- ISO Yayınları Sanayide Atık Yönetimi İstanbul, 1998 7- Katı Atıkların yönetimi Prof. Dr. Mehmet Borat İstanbul Üniversitesi 8-. Solid waste landfill engineering and design,E.A.Macbean, F.A. Rovers 1995 9-. Waste Treatment and Disposal Paul T. Williams, Wiley 2005 10- Türk Çevre Mevzuatı 11-Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü Kitabı Prof. Dr. Mehmet KARPUZCU |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Kalite alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Kalite alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Kalite alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Kalite alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Kalite alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
8 | Kalite alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | ||||||
9 | Kalite alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | ||||||
10 | Kalite alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
11 | |||||||
12 | |||||||
13 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
2. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 25 | 50 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |