Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kolloid ve Yüzey Kimyası | KIM 664 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT TEKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kolloid kimyası son zamanlarda çok fazla değişmiştir. Polimer, yüzey aktif maddeleri ve tanecikler ; ilaç salıverilmesi ve gen terapisi için yeni ileri teknolojik maddelerin imaline ulaşılmak üzeredir. Enstrumental tekniklerdeki gelişmeler bir yüzey üzerindeki bireysel atomları görme ve manipüle etmeyi şimdi mümkün kılmaktadır. Kolloidal olaylar bir çok endüstriyel uygulamalarda sıkça kullanılmaktadır : plastikler, kauçuk, boyalar, deterjanlar, kağıt, toprak, koagülasyon, kromatografi, iyon değiştirme, flotasyon ve heterojen kataliz. |
Dersin İçeriği | Kolloid kimyasının önemi ve kolloidlerin sınıflandırılması; kolloidal sistemlerin kinetik özellikleri; kolloidal çözeltilerdeki yüzey olayları; kolloidal taneciklerin optik özellikleri; kolloidal çözeltilerin hazırlanması; kolloidal çözeltilerin viskositesi; makromoleküllerin tanecik boyutu ve şeklinin tayini; elektroforez; liyofobik ve liyofilik kolloidlerin koagülasyonu; jeller ve emülsiyonlar; deterjanlar, boyalar, köpük, aerosol ve katı soller; kolloid kimyasındaki yeni gelişmeler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kolloidin tanımı, kolloid şekillerinin açıklanması ve kolloidlerin sınıflandırılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Kolloidlerin sıvı ortamlardaki kinetik özelliklerinin incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Çeşitli kolloidlerin hazırlanması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Makromoleküllerin tanecik boyutu ve şeklinin belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Liyofobik ve liyofilik kolloidlerin stabilitesi veya koagülasyonuna eki eden faktörlerin belirlenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Jellerin ve emülsiyonların önemi ve hazırlanması. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kolloidal hal : sınıflandırma, yapısal karakteristikler | Sayfa 1-15 |
2 | Kinetik özellikler : sıvı ortamlardaki taneciklerin hareketi | Sayfa 16-18 |
3 | Brown hareketi; ultrasantrifüj; ozmotik basınç | Sayfa 16-40 |
4 | Optik özellikler : ışığın saçılması | Sayfa 41-54 |
5 | Sıvı-gaz ve sıvı-sıvı ara yüzeyleri : yüzey ve ara yüzey | Sayfa 55-97 |
6 | Katı-gaz ara yüzeyi : katılar üzerinde gazların adsorpsiyonu | Sayfa 98-116 |
7 | Katı-sıvı ara yüzeyi : temas açıları ve ıslatma; cevher flotasyonu: deterjanlar; çözeltilerdeki maddelerin adsorpsiyonu | Sayfa 117-132 |
8 | Elektrik yüklü ara yüzeyler : elektrik çift tabaka | Sayfa 133-146 |
9 | Elektrokinetik olaylar; elektrokinetik teori | Sayfa 147-166 |
10 | Kolloidlerin stabilitesi : liyofobik soller; liyofilik soller | Sayfa 167-186 |
11 | Reoloji : viskosite; Newtonian olmayan akış; viskoelastisite | Sayfa 187-205 |
12 | ARA SINAV | |
13 | Emülsiyonlar ve köpükler; suda organik (O/W) ve organikte su (W/O) | Sayfa 206-211 |
14 | Emülsiyon polimerizasyonu; köpükler | Sayfa 212-218 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [4] D.J. Shaw, Introduction to Colloid and Surface Chemistry, 4 th Ed., Butterworth-Heinemann, Oxford, 1992. |
Ders Kaynakları | [1] P. Atkins, Physical Chemistry, 5th Ed., Freeman, New York, 1994. [2] Fried, J.R., Polymer Science and Technology, Prentice Hall, New Jersey, 1995. [3] P.C. Hiemenz, R. Rajagopalan, Principles of Colloid and Surface Chemistry, Marcel Dekker, New York, 1997. [4] D.J. Shaw, Introduction to Colloid and Surface Chemistry, 4 th Ed., Butterworth-Heinemann, Oxford, 1992. [5] D. Myers, Surfaces, Interfaces, and Colloids : Principles and Applications, VCH Publ., New York, 1991. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | ||||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | ||||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |