Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Atom ve Molekül Fiziği | FIZ 332 | 6 | 3 + 2 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Fizik I, Fizik II, Modern Fizik, Kuantum Mekaniği, Fizikte Matematik Yöntemler derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DAVUT AVCI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi GÜLAY GÜNDAY KONAN, Doç.Dr. ÖMER TAMER, |
Dersin Yardımcıları | Atom ve Molekül Fiziği ABD Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere klasik ve modern fiziğin bakış açılarıyla atomik ve mokeküler yapının kavratılmasını sağlamak ve bu yapının çekirdek ve katılarla ilişkisini kurdurmak. |
Dersin İçeriği | Modern fiziğin bazı kavramları (özet), Hidrojen atomunun Bohr modeli, Hidrojen atomunun kuantum mekaniği, alkali atomlar, yörünge ve spin manyetizma, manyetik alanda atomlar, elektrik alanda atomlar, çok elektronlu atomlar, x-ışını spektrumları ve iç kabuklar, periyodik sistem, çekirdek spini ve aşırı ince yapı, lazerler, kimyasal bağlanmanın kuantum teorik temelleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik bakış açısıyla tek elektronlu atomların yapısını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Kuantum mekaniksel açıdan tek ve çok elektronlu atomların yapısal parametrelerini inceler ve bunlara ait modeller kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Atomların farklı ortamlardaki davranışlarını ve bunların sonuçlarını anlatır, yorumlar ve sayısal olarak ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Moleküllerin oluşumu ve spektrumlarını sistematik biçimde inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Atomlar ile moleküller arasındaki ilişkiyi klasik ve kuantum mekaniksel olarak ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Atom ve molekülleri çekirdek ve katı yapılarıyla karşılaştırır ve sonuçları yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern fiziğin bazı kavramları | [1] Sayfa 1-94 |
2 | Hidrojen atomunun Bohr modeli | [1] Sayfa 97-124 |
3 | Hidrojen atomunun kuantum mekaniği | [1] Sayfa 157-173 |
4 | Alkali atomlar | [1] Sayfa 175-182 |
5 | Yörünge ve spin manyetizma | [1] Sayfa 185-206 |
6 | Manyetik alanda atomlar | [1] Sayfa 209-226 |
7 | Elektrik alanda atomlar | [1] Sayfa 257-286 |
8 | Çok elektronlu atomlar | [1] Sayfa 305-316 |
9 | ARASINAV | |
10 | X-ışını spektrumları ve iç kabuklar | [1] Sayfa 317-331 |
11 | Periyodik sistem | [1] Sayfa 333-354 |
12 | Çekirdek spini ve aşırı ince yapı | [1] Sayfa 357-382 |
13 | Kimyasal bağlanmanın kuantum teorik temelleri | [1] Sayfa 437-458 |
14 | Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Atom ve Molekül Fiziği, Erol Aygün, Mehmet Zengin, Ankara Üniversitesi,1998 [2] Köksal, Fevzi, Atom ve Molekül Fiziği, 19 Mayıs Üniversitesi Yayınları, 1996, Samsun. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | X | |||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | X | |||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | X | |||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | X | |||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | X | |||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | X | |||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | X | |||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | X | |||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | X | |||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 174 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |