Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk İşaret Dili | OEO 207 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ASLAN BAĞCI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Türkçe İşaret Dili'nin alfabesi, temel kelime ve dilbilgisi yapılarını öğreterek dersi alan öğrencilerin işitme yetersizliği olan bireylerle bu dil aracılığıyla iletişim kurmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Dünyada ve Türkiye’de işaret dili; Türk İşaret Dili ve özellikleri; harfler, tanımlar ve kullanım; kendisi ile ilgili işaretler, çevre ile ilgili işaretler, cümle kurma, sayılar ve matematik işaretleri; Türk İşaret Dili dil bilgisi kavramları; Türk İşaret Dili ile karşılıklı konuşma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk İşaret Dilinin tanımını yaparak özelliklerini açıklar. | Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Sözlü Sınav, Sınav, Ödev, |
2 | El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, mimiklerin fonksiyonu, tek ve çift el kullanım, işaretlerin Türkçeyle ilişkisi, İşareti anlamlandırma özgün anlatım biçimi, El-beden uyumu Yüz ifadesi-mesaj uyumu, işaret diliyle sözlü dili beraber kullanma, dudak hareketlerini abartmama konularında gerekli becerileri gösterir. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
3 | Selamlaşma hal hatır sorma, karşı tarafı anlama, duygu ve düşünceleri aktarma konusunda gerekli performansı gösterir. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
4 | TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurabilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Bireysel Çalışma, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve Derse Giriş İŞİTME YETERSİZLİĞİ | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Etkili İletişim İşaret Dili Alfabe Selamlaşma Ve Tanışma | Ders Notları |
3 | Sık Kullanılan İfadeler | Ders Notları |
4 | Duygular, Aile Ve Çevresi, Renkler | Ders Notları |
5 | Sayılar, Zaman | Ders Notları |
6 | Havalar Giysiler | Ders Notları |
7 | Zıt Kavramlar | Ders Notları |
8 | ARA SINAV | Ders Notları |
9 | Okullar, Ulaşım, Seyahat Alışveriş | Ders Notları |
10 | Yemek İçmek, Sağlık Hastalık | Ders Notları |
11 | Meslekler Hobiler | Ders Notları |
12 | Sporlar Ev Bölümleri /Eşyaları | Ders Notları |
13 | Sık Kullanılan İfadeler Son | Ders Notları |
14 | Dönem Sonu Sınavı | Ders Notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Türk işaret Dili sözlüğü,MEB Murat Atila,Konuşan Eller,Temel İşaret dili Türk İşaret Dili,Birinci Seviye Eğitim Programı,Denizli İşitme Engelliler Derneği Türk İşaret Dili Sözlüğü,MEB Murat Atila,Konuşan Eller,Temel İşaret Dili Türk İşaret Dili,Birinci Seviye Eğitim Programı,Denizli İşitme Engelliler Derneği Türk İşaret Dili Sözlüğü,MEB Murat Atila,Konuşan Eller,Temel İşaret Dili |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | ||||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |