Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitim ve Kaynaştırma | EBB 401 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Eda Demirhan, Dr. Öğr. Üyesi Canan Sola Özgüç Dr. Öğr. Üyesi Özlem Kaya Öğr. Gör. Emrah Bilgiç Arş. Gör. Ahmet Fidan Arş. Gör. Damla Altın Arş. Gör. Uğur Yassıbaş |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Özel eğitime gereksimi olan bireylerin eğitimi konusunda genel eğitim (kaynaştırma esaslı) ve ayrıştırma esaslı eğitim sınıflarında görev alacak öğretmen adaylarının özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarının önemine ve özel gereksinimli çocuklara yönelik farkındalıklarını ve yeterliklerini artırmaktır. |
Dersin İçeriği | Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitimin tanımını yapar, kapsadığı alan ve günümüz özel eğitim anlayışı konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Kaynaştırma esaslı ve ayrıştırma esaslı eğitimin farklarını ortaya koyarak tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Kaynaştırmanın evreleri, bileşenleri ve türleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Tanıya bağlı (zihinsel yetersizlik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültür farklılıkları gibi) dezavantajlara bağlı gelişen yetersizlik türleri konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarında aile eğitiminin önemi konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Özel gereksinimli bireylerle çalışırken temel eğitsel beceriler konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özel eğitimin tanımı, amaçları, kapsamı ve günümüz özel eğitim anlayışı | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Kaynaştırma uygulamalarının tanımı, kapsamı, evreleri, türleri ve ayrıştırma esaslı eğitimden farkları | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Özel eğitimde aile eğitimi ve önemi | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Zihinsel yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Ara sınav | - |
8 | Dil ve Konuşma Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Duygu ve Davranış Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Fiziksel Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Diğer Sağlık Sorunu (Süreğen Hastalık) veya Çoklu Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | İşitme Yetersizliği olan ve Görme Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Dönem sonu (final) sınavı | - |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Turnbull, A. P., Turnbull, H. R., & Wehmeyer, M. L. (2010). Exceptional lives: Special education in today's schools. Upper Saddle River, N.J: Merrill |
Ders Kaynakları | * Diken, İ. H. (Edt.). (2008). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Students with Special Needs and Special Education). Ankara: Pegem Akademi. * Akçamete, A. G. (2010). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (Students with special needs in general education schools and special education). (3. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir | ||||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | ||||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | ||||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | ||||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | ||||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | ||||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | ||||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | ||||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | ||||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | ||||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | ||||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | ||||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 5 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
2. Final | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|