Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ekonometri I | EKO 203 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HİLAL YILDIZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HİLAL YILDIZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, ekonomik teorinin istatistiksel ve ekonometrik yöntemlerle sınanmasıdır. Öğrencilere iktisat teorisi kabaca tanıtılırken, bu teoriyi sınamak için kullanılacak olan istatistiksel ve ekonometrik teknikler detaylı olarak aktarılacaktır. Ayrıca, öğrencilere günlük ve akademik hayatta karşılaştıkları bilgilerin istatistiksel ve ekonometrik olarak güvenilirliğine ne şekilde karar verileceği öğretilecektir. |
Dersin İçeriği | Temel matematiksel ve istatistiksel kavramların tanıtılması: ortalama, varyans, standart sapma, hipotez testleri, t testi, Ki-kare testi, F testi, tek değişkenli regresyon modeli, klasik doğrusal regresyon modelinin temel varsayımları, kukla değişkenli modeller, çoklu doğrusal bağıntı sorunu, değişen varyans sorunu, otokorelasyon sorunu, tespiti ve çözüm önerileri, |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İktisat teorisinin temel tezlerini kantitatif bir yaklaşımla ele alır | Anlatım, | Sınav, |
2 | Ekonometrik metodolojiyi açıklar ve ilgili kavramları tanımlar. | Anlatım, | Sınav, Sözlü Sınav, |
3 | En küçük kareler yöntemi ile regresyon analizleri yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Tek denklemli Regresyon analizlerine yer verir ve gerekli hipotez testlerini kullanarak regresyon tahminlerini sınar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
5 | Eşanlı denklem sistemleri ile ilgili tahminler gerçekleştirir | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
6 | Tüm analizler için gerekli ekonometrik paket programlarını (SPSS; EViews,?) uygulama amaçlı olarak kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
7 | Ekonometrik Modelleme Aşamalarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
8 | Ekonometrik Varsayımları sınar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
9 | Varsayımlarla ilgili problemleri sınar | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
10 | Kantitatif teknikleri ekonometrik problemlerin çözümünde Kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
11 | Değişen varyans, çoklu bağlantı, otokorelasyon sorunlarının varlığını tespit eder | Anlatım, | Sınav, |
12 | Paket programları ile yapılan analizlerin çıktılarını yorumlar | Anlatım, | Sınav, Sözlü Sınav, |
13 | Doğrusal modellerle ilgili tahmin edilen parametrelere ilişkin hipotez testleri yapar ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
14 | Modellere ilişkin toplu anlamlılık testlerini yapar ve yorumlar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
15 | Otoregresif modellerin tahminini yapar ve yorumlar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ekonometrik Kavramların Açıklanması | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
2 | Basit Regresyon Denkleminde Anakütle ve Örneklem Fonksiyonlarının Açıklanması | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
3 | Basit Regresyon Denkleminin En Küçük Kareler Yöntemi ile Tahmin Edilmesi | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
4 | Basit Regresyon Denkleminde Hipotez Testleri ve Aralık Tahminleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
5 | Basit Regresyon Modeline Dair Uygulamalar | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
6 | Çoklu Regresyon Modeli | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
7 | Çoklu Regresyon Modeli | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
8 | ARA SINAV | |
9 | Kukla Değişken Regresyon Modeli | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
10 | Çoklu Bağlantı Probleminin Tespiti ve Çözüm Önerileri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
11 | Değişen Varyans Probleminin Tespiti ve Çözüm Önerileri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
12 | Otokorelasyon Sorunu ve Çözüm Önerileri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
13 | Matris Yöntemiyle En Küçük Kareler Yöntemi | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
14 | Matris ile Ekonometrik Uygulamalar | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Gujarati, D. Basic Econometrics, McGraw-Hill Company, 2003 |
Ders Kaynakları | Wooldridge, J. Introductory Econometrics, South-Western Cengage learning, 2009 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | X | |||||
2 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
3 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
4 | Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | X | |||||
6 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme | X | |||||
7 | Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|