Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsir Metinleri Tenkidi | ILA 343 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Genel anlamda tefsir metinlerinin tanıtımı, metot ve içerik açısından mukayeseli değerlendirilmesi |
Dersin İçeriği | Bu derste başlangıcından günümüze tefsir metinlerinden seçmeler yapılarak metotları ve ayetleri ele alış yönleri değerlendirmeye tabi tutulacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tenkid ilminin tarifi ve Tefsir Metinleri Tenkidinin gayesini kavrar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Farklı tefsir metinlerini tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
3 | Kronolojik olarak tefsir metinlerinin birbirinden etkilendiklerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
4 | Tefsir metinleri arasında mukayese yaparak değerlendirmeye tabi tutar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
5 | Tefsir metinlerini okur | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
6 | Tefsir metinlerini analiz eder | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tenkidin anlam ve mahiyet açısından değerlendirilmesi | |
2 | Metin Tenkidinin Tarihçesi, çeşitleri, önemi, kaidesi, gerekçeleri, hedefleri | |
3 | Tefsir Metinleri Tenkidi yapılırken izlenecek metodların genel anlamda değerlendirilmesi (Dil yönünden, kelime manalarını verirken kullanılan metot açısından; konuların ele alınış yönü; sebeb-i nüzule riayet edilip edilmemesi yönü; ayetler arasında münase | |
4 | Taberi Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 183) değerlendirilmesi | |
5 | Cessasın Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 34) değerlendirilmesi | |
6 | Maverdinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Tevbe, 128) değerlendirilmesi | |
7 | Zemahşerinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Yunus,90-92) değerlendirilmesi | |
8 | Alusî´nin Tefsirinden seçilen bir metnin (Maun, 1-7) değerlendirilmesi | |
9 | Fahrettin Razinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Al-i İmran, 63) değerlendirilmesi | |
10 | Beyzavinin Tefsirinden seçilen bir metnin (İsra, 1-3) değerlendirilmesi | |
11 | Kurtubi Tefsirinden seçilen bir metnin (Enfal,15-16) değerlendirilmesi | |
12 | İbni Kesirin Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 62) değerlendirilmesi | |
13 | ŞevkanininTefsirinden seçilen bir metnin (Nur, 1-2) değerlendirilmesi | |
14 | Celaleyn Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara,6-16) değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
[1] Taberi, İbn Cerir. (1979): Camiu'l-Beyan. Beyrut. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 84 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |