Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzik Edebiyat İlişkisi MZB 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Edebi formlar ile musiki formları arasında edebiyat ve musiki bilgileri çerçevesinde güfte incelemesi; güfte ile beste arasındaki uyumun incelenmesi yapılacaktır.
Dersin İçeriği Türk Müziği ve Edebiyatı´nın ortak noktası olan şiirlerin ve müzik formlarının arasındaki ilişki ile aruz kalıpları ve Türk Müziği usülleri arasındaki ilişki prozodi açısından değerlendirilecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziğiyle irtibatlı edebi formları öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
2 Edebi formların vezinlerini çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
3 Edebi formların vezinleri ile musiki usülleri arasında irtibat kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
4 Beste- güfte uyumu konusunda değerlendirme yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Edebiyatı´nın tarihsel süreçte gelişimini sağlayan unsurlar
2 Türk Edebiyatı´nı oluşturan unsurlar ve nazım şekilleri
3 Türk Edebiyatı´nda anlatım özellikleri ve asli temaları
4 Şekil, tür, dil ve üslup özellikleri
5 Nazım vezinleri ile usûller arasındaki ilişki
6 Türk Müziği´nde beste-güfte uyumu
7 Yunus Emre divânından örnek metin incelemesi
8 Bâkî divânından örnek metin incelemesi
9 Nâbî divânından örnek metin incelemesi
10 Eşrefoğlu Rûmi divânından örnek metin incelemesi
11 Niyâzî Mısrî divânından örnek metin incelemesi
12 Hataî divânından örnek metin incelemesi
13 Yahya Nazîm divânından örnek metin incelemesi
14 Âdile Sultan divânından örnek metin incelemesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Mustafa Çıpan, Güfte İncelemesi, S.Ü.Devlet Konservatuarı Yayınları, Konya 1999.
Abdurrahman Güzel, Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara 2003.
Sadettin Nuzhet Ergun, Türk Musikisi Antolojisi, İstanbul 1943.
Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1981.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri sınıflandırır. X
2 Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri analiz eder. X
3 Müzik bilimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar yapabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme yeteneği kazanır. X
4 Müzik bilimine dair alt problemleri belirler ve çözümler üretir. X
5 Müzik bilimine dair saha çalışmalarını yürütme ve derleme yapabilme yeteneği kazanır. X
6 Müzik biliminde öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için alternatif çözümler geliştirir. X
7 Müzik bilimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip ederek, alan dışındaki gruplara aktarabilir. X
8 Müzik bilimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri topluma yansıtabilir. X
9 Müzik bilimi alanına dair edindiği bilgileri problem çözme ve farklı disiplinlerde uygulayarak sentezleyebilir. X
10 Müzik bilimi alanı ile ilgili sorunların çözümünde liderlik yapabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 40
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 2 2 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6