Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Analitik Kimyanın Teorik Temelleri | KIM 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Analitik kimyada lisansüstü öğrenim görecek öğrencilere analitik kimyanın teorik temellerini ve temel kavramlarını daha detaylı bir şekilde öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | Giriş: Analitik kimyada reaksiyon türleri; Su, çözücüler ve özellikleri; Homojen reaksiyonlarda denge ve denge sabiti türleri; İdeal çözeltiler ve aktif konsantrasyon; Heterojen denge; Proton aktarılması reaksiyonları: Asit-baz teorileri; Protoliz ve suyun otoprotolizi; pH ve pOH; Hidroliz; Tampon Çözeltiler; Asit baz titrasyonları; Çöktürme ve çözünme reaksiyonları; Elektron Aktarılması Reaksiyonları; Redoks titrasyonları; Analitik kimyada kullanılan indirgen ve yükseltgenler; Kompleks Oluşumu Reaksiyonları; Kompleks oluşum denge sabitleri; Kompleksometrik titrasyonlar; |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Analitik kimyada reaksiyon türlerini bilir ve karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Analitik kimyanın temel kavramlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
3 | Analitik kimyada kullanılan kimyasal denge teorisini ve kavramlarını bilir. Hesaplamalarını yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
4 | Çözeltilerde denge hesaplamaları yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
5 | Titrasyon teorisini bilir ve ilgili hesaplamaları yapabilir ve grafiklerini çizebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
6 | Asit baz teorilerini bilir ve asit-baz denge hesaplamalarını yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
7 | Çöktürme ve çözünme reaksiyonları bilir ve yorumlama yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
8 | Redoks reaksiyon ve titrasyonlarını bilir ve yorumlama yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
9 | Kompleks oluşum reaksiyonlarını ve titrasyonlarını bilir ve yorumlama yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Analitik kimyada reaksiyon türleri; Su, çözücüler ve özellikleri | [1] Sayfa 1-8 |
2 | Homojen reaksiyonlarda denge ve denge sabiti türleri | [1] Sayfa 9-14 |
3 | İdeal çözeltiler ve aktif konsantrasyon | [1] Sayfa 14-17 |
4 | Heterojen denge | [1] Sayfa 23-25 |
5 | Proton aktarılması reaksiyonları: Asit-baz teorileri; Protoliz ve suyun otoprotolizi | [1] Sayfa 27-36 |
6 | pH ve pOH; Hidroliz; Tampon Çözeltiler | [1] Sayfa 42-64 |
7 | Asit baz titrasyonları | |
8 | ARASINAV | |
9 | Çöktürme ve Çözünme Reaksiyonları | [1] Sayfa 65-82 |
10 | Elektron Aktarılması Reaksiyonları | [1] Sayfa 83-91 |
11 | Redoks titrasyonları; Analitik kimyada kullanılan indirgen ve yükseltgenler | [1] Sayfa 92-99 |
12 | Kompleks Oluşumu Reaksiyonları | [1] Sayfa 100-116 |
13 | Kompleks oluşum denge sabitleri | [1] Sayfa 117-129 |
14 | Kompleksometrik titrasyonlar | [1] Sayfa 130-140 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1]. Alpaut O. Teorik Analitik Kimya, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 1983. |
Ders Kaynakları | 1]. Usanmaz, A., Quantitative Analytical Chemistry, Middle East Technical University, 1991. [2]. Somer, G., Analitik Kimya, Gazi Büro Kitabevi, 1994. [3]. Kılıç, E., Köseoğlu,F., (Çeviri), Analitik Kimya Temelleri, Cilt-1 ve Cilt-2, Bilim Yayıncılık, 1999. [4]. Gündüz, T., Kalitatif Analiz Ders Kitabı, Bilge Yayıncılık, 1990. [5]. Gündüz, T., Kantitatif Analiz Ders Kitabı, Bilge Yayıncılık, 1993. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |