Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kontrol Elemanları ve Uygulamaları | MKM 466 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYSUN EĞRİSÖĞÜT TİRYAKİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kontrol sistemlerinde kullanılan elemanların davranışlarının, temel karakteristiklerinin ve çalışma prensiplerinin öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Kontrol sistemlerinin yapısı ve sınıflandırılması, kontrol sistemlerinin bileşenlerinin seçimi, sensörler ve uygulamaları, aktüatörler, hidrolik ve pnömatik kontrol elemanları P, PI, PD ve PID kontrolör ve programlanması, mikrodenetleyiciler, PLC ve programlanması, SCADA sistemleri, kontrol örnek uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kontrol elemanlarını sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
2 | Kontrol uygulamalarında kullanılacak sensörleri seçer | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
3 | PID kontrol sistemlerini tasarlayıp, ayar parametrelerini hesaplar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | Temel PLC mimarisini tanır ve PLC, SCADA sistemlerini örneklerle açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
5 | PIC kullanılan kontrol sistemlerini örneklerle açıklar | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
6 | Endüstriyel kontrol uygulama ve projelendirme deneyimi kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kontrol sistemlerini ve sınıflandırılmasını | Sistem Dinamiği ve Kontrol ders notları gözden geçirilecek |
2 | Sensörler ve uygulamaları | |
3 | Sensörler ve uygulamaları | |
4 | Aktüatörler | |
5 | Hidrolik ve Pnömatik Kontrol Elemanları | |
6 | P, PI, PD ve PID kontrolör | |
7 | PID kontrol uygulamaları | |
8 | Mikrodenetleyici | |
9 | PLC mimarisi | |
10 | PLC temel komut kümesi | |
11 | PLC programlama uygulamaları | |
12 | SCADA Sistemleri | |
13 | Çeşitli Sistemler İçin Kontrol Uygulama Örnekleri | |
14 | Çeşitli Sistemler İçin Kontrol Uygulama Örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Benjamin Kuo, Çeviren Atilla Bir, Otomatik Kontrol sistemleri, Literatür Yayın Evi. |
Ders Kaynakları | [1] Miller, R., C., Servomechanismis, Devices and Fundamentals. [2]Seborg, Edgar, Mellichamp, doyle, Çeviren: Niyazi Alper Tapan,Sebahat Erdoğan, Proses Dinamiği ve Kontrolü. [3]Yavuz Eminoğlu, PLC Programlama ve S7/1200. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Proje / Tasarım | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Proje / Tasarım | 1 | 24 | 24 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |