Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kimya Tarihi | KIM 325 | 5 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Bölüm Anabilim Dallarına ait temel mesleki derslerin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ OSMAN AYDIN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Belirli bir mesleğe yönelen kişiye o mesleğin tarihini de öğretmek, onda daha geniş bir bakış açısı oluşturarak bilimsel buluşların değerini tarih içinde daha iyi bir yere oturtmayı, bilimin geçmişini ve geleceğe uzantılarını daha iyi kestirebilmesini sağlar. Bu bağlamda, kimya tarihi dersini vererek, bu mesleğe yönelen öğrencilerimize kimyanın bugünkü gelişmiş durumuna ulaşıncaya kadar geçirmiş olduğu aşamalar, ana çizgileriyle özetlenmeye çalışılacaktır |
Dersin İçeriği | Bilim tarihi nedir? Bilim tarihinin amacı nedir? Bilimlerin sınıflandırılması. Kimyanın başlangıcı. Kimya tarihinin önemi. İlkçağ kimyası. Antik Helenistik dönemler. Ortaçağ Avrupasında kimya. Ortaçağ İslam-Doğu kimyası. Bilimsel devrim dönemi-İatrokimya. Bağımsız kimya-Filogiston kimyası. Aydınlanma çağı kimyası. Osmanlılarda kimya. Modern kimya. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplumların gelişim sürecini ilişkilendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Toplumsal yaşamdaki güçlü değişmeleri etkilemiş olan kimyasal olayları değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | İlkçağdan günümüze kadar, dönem dönem kimya bilimi ve kimya sanayinin gelişimi konusunda bilgi kazandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim tarihi nedir? Bilim tarihinin amacı ve önemi nedir? Bilimlerin sınıflandırılması. Kimya tarihine giriş | [1] Sayfa 1-4, [3] Sayfa 1-12, [4] Sayfa 13-18 |
2 | Tarih öncesi ve ilk uygarlıklarda kimya | [1] Sayfa 5-48 |
3 | Yunan dönemi kimyası | [1] Sayfa 49-59 |
4 | Simya (El-kimya) dönemi | [1] Sayfa 61-139 |
5 | Roma dönemi kimyası | [2] Sayfa 105-123 |
6 | Ortaçağ Hıristiyan dünyası kimyası | [2] Sayfa 123-150 |
7 | Ortaçağ İslam dönemi kimyası | [2] Sayfa 153-253 |
8 | Türklerin İslamiyete girişi ve bu dönemdeki bilimsel etkinlikler | [2] Sayfa 207-250 |
9 | ARASINAV | |
10 | Rönesans kimyası | [2] Sayfa 253-275 |
11 | Yeni çağ-Aydınlanma çağı kimyası | [2] Sayfa 275-315 |
12 | Osmanlılarda kimya-Gelenekçi dönem | [2] Sayfa 317-340 |
13 | Osmanlılarda kimya-Yenilikçi dönem | [2] Sayfa 341-377 |
14 | Modern kimya dönemi | [2] Sayfa 379-441 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] TEZ, Z. Bilimde ve Sanayide Kimya Tarihi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2000. |
Ders Kaynakları | [3] BERKEM, A.R., Kimya Tarihine Toplu Bir Bakış, Türkiye Kimya Derneği Yayınları, İstanbul, 1996. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | ||||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | ||||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | ||||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X | |||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |