Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçme ve Değerlendirme | EBB 406 | 8 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HASAN MEYDAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SÜLEYMAN DEMİR, Dr.Öğr.Üyesi LEVENT ERTUNA, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kübra CEVHERLİ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir. |
Dersin İçeriği | Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramlar, ölçmede geçerlik ve güvenirlik, ölçme teknikleri, ölçme ve değerlendirme ile ilgili istatistiksel işlemler, Duyuşsal Alan Davranışlarının ölçülmesi, psiko-motor davranışların ölçülmesi ve performans değerlendirme, soru hazırlama teknikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. | Soru-Cevap, | Ödev, |
2 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. | Tartışma, | Ödev, |
3 | Test planını hazırlar. | Anlatım, | Ödev, |
4 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. | Anlatım, | Ödev, |
5 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. | Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, |
6 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | Tartışma, | Sözlü Sınav, |
7 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. | Anlatım, | Sözlü Sınav, |
8 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. | Anlatım, | Ödev, |
9 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. | Anlatım, | Ödev, |
10 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler | |
2 | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme | |
3 | Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık | |
4 | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? | |
5 | Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması | |
6 | Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | |
7 | Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) | |
8 | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | |
9 | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması | |
10 | Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri | |
11 | Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme | |
12 | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | |
13 | Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi | |
14 | Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Turgut M. Fuat (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara TEKİN HALİL (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YARGI MATBAACILIK,ANKARA |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
2 | |||||||
3 | |||||||
4 | |||||||
5 | |||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | |||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 | |||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |