Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık Kurumları Yönetiminde Araştırma Yöntemleri | SAY 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mustafa AMARAT |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilere bilimsel araştırmaların tasarlanması, yapılması ve değerlendirilmesi hakkında ileri düzeyde bilgi vermek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriği; bilimsel araştırma felsefesi, sağlıkta epidemiyolojik ve sosyolojik araştırmalar, ölçüm teknikleri, araştırmalarda hata kaynakları, faktöryel araştırmalar, kantitatif ve kalitatif veri toplama, karma yöntemler ve değerlendirme kriterleri ve veri analiz yöntemlerinden oluşmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma süreçlerini öğrenme | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
2 | Kalitatif ve kantitatif araştırma tasarlayabilme | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
3 | Verilerin analizi ile ilgili yaklaşımları öğrenme | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
4 | Bilimsel araştırmaları değerlendirme | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
5 | Araştırma raporu hazırlama | Tartışma, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık yönetimi ve araştırma rolü, araştırma süreci adımları | Coşkun Recai, Bayraktaroğlu Serkan, Yıldırım Engin, Altunışık Remzi, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, 2008. Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
2 | Araştırma konusu ve problem ifadesi | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
3 | Literatür tarama ve inceleme | Coşkun Recai, Bayraktaroğlu Serkan, Yıldırım Engin, Altunışık Remzi, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, 2008. |
4 | Araştırmada amaç, araştırma soruları ve hipotez oluşturma | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
5 | Araştırma Tasarımları | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
6 | Nicel ve nitel araştırma tasarımları | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
7 | Evren ve örneklem | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
8 | Veri Analizi | Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
9 | Veri analizi | Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. Bas Türker, Akturan Ulun, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
10 | Araştırmanın raporlandırılması ve sonuçlarının paylaşımı | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
11 | Araştırma önerisi hazırlama-I | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
12 | Araştırma önerisi hazırlama-II | Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, 2012. |
13 | Araştırmada Etik konular | |
14 | Araştırma makalesi kritiği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Bas Türker, Anket, Seçkin Yayınları, Ankara, 2010. |
Ders Kaynakları | Bernard H.R. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Sage Publication. Bowling A. Research Methods in Health, McGraw Hill House: Open University Press, 2002. Punch K.F., Introduction to Social Research. Sage Publication. 1998. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disipline arası düşünebilme yeteneği kazanmak | ||||||
2 | Değer temelli sağlık hizmet ve geri ödeme yöntemlerini değerlendirmek, kıyaslamak ve en iyi uygulamalar hakkında öneriler geliştirmek | ||||||
3 | Dünyadaki sağlık sorunlarını tespit etmek ve yorumlamak. | ||||||
4 | Küresel sağlık sorunları için çözüm önerileri geliştirebilmek | ||||||
5 | Sağlık mevzuatında hakim olmak | ||||||
6 | Gelişen bilgi ve sağlık teknolojilerini takip etmek | ||||||
7 | Alan yazını takip etmek | ||||||
8 | Sürekli iyileştirme için gerekli araştırmalar yapmak | ||||||
9 | Multidisipliner çalışmalar yapmak | ||||||
10 | Ulusal ve Uluslararası düzeyde ortak projeler geliştirmek ve yürütmek | ||||||
11 | |||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |