Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uluslararası İktisat | IKT 361 | 5 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SELİM İNANÇLI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dış Ticaretin Nedenleri, dış ticareti açıklayıcı teorilerin tanıtımı ve dış ticaretin düzenlenmesi, dış ticaret politikalarının dış ticarete etkileri, küresel ve bölgesel ticaret kuruluşları ve düzenlemelerinin dış ticarete etkilerinin tanıtımı. |
Dersin İçeriği | Dış ticaret ve iktisadi düşünce akımları, Klasik Dış Ticaret Teorileri, Farklı Üretim maliyetlerinde üretim ve dış ticaret, Neoklasik Dış Ticaret Teorileri, Dinamik büyüme ve dış Ticaret, Teknoloji İlerleme ve dış ticaret, DTÖ ve küresel ticaret düzenlemeleri, iktisadi entegrasyon ve dış ticaret, dış ticaret poltikaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İktisadi düşünce akımlarını açıklar | Anlatım, | Sınav , |
2 | Uluslararası iktisat teorilerini analiz eder | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
3 | Dış ticaret teorilerini analiz eder | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
4 | Arz-talep modellerini yorumlar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
5 | Ödemeler bilançosunu analiz eder | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, |
6 | Gümrük tarifelerini analiz eder | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, |
7 | İktisadi birleşmeleri analiz eder | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, |
8 | |||
9 | |||
10 | |||
11 | |||
12 | |||
13 | |||
14 | |||
15 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dış ticaret ve iktisadi düşünce akımları | Seyidoğlu, H.(2003), sayfa 1-17, Öğretim üyesi notları |
2 | Mutlak ve Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorileri, ve günümüz dış ticaretine uygulamaları | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 1, sayfa 17-26,36-39; Ünsal, E (2005), Bölüm 1,2,3 |
3 | Üretim Maliyet İlişkileri ve dış ticaret | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 1, sayfa 24-32.; Ünsal, E (2005), Bölüm 4 |
4 | Faktör Donanımı Teorisi | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 3 ; Ünsal, E (2005), Bölüm 6,7 |
5 | Arz ve Talep Modelleri | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 2; Ünsal, E (2005), Bölüm 5 |
6 | Yeni Dış Ticaret Teorileri ve Monopolcü Rekabette Dış ticaret | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 3, sayfa 81-97; Ünsal, E (2005), Bölüm 8, |
7 | Dış Ticaret Teorisi ve Ekonomik Büyüme Analizleri | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 4; Ünsal, E (2005), Bölüm 9 |
8 | Teknolojik gelişme ve dış Ticaret Teorisi | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 4; Ünsal, E (2005), Bölüm 9 |
9 | Teknolojik gelişme ve dış Ticaret Teorisi | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 4; Ünsal, E (2005), Bölüm 9 |
10 | Dış Ticaret Politikası ve Araçları | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 5; Ünsal, E (2005), Bölüm 13 |
11 | Gümrük tarifeleri , Tarife dışı ticaret politikası araçları | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 6; Ünsal, E (2005), Bölüm 10, Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 7; Ünsal, E (2005), Bölüm 11,12 |
12 | Dünya ticaretinin serbestleştirilmesi ve küresel ticaret | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 8 |
13 | İktisadi birleşmeler teorisi | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 9; Ünsal, E (2005), Bölüm 11,14; Akal, M. ve Şen, R. (2004), ?AB?de İç ve Dış Ticaret Dengesi Gelişimi?, Öneri Dergisi, 6, 21, 161-172; Akal, M. ve Şen, R. (2003), ?Avrupa Birliği Ülkele |
14 | İktisadi birleşmeler teorisi AB, ekonomik gruplaşmalar ve dış ticaret | Seyidoğlu, H.(2003), Bölüm 10,11,12; Akal, M. (2004), ?Dış Ticaret Esneklik Katsayıları ve Durağanlık Testi?, İktisat/İşletme-Finans Dergisi, 19, 216, 102-122; Akal, M. ve Şen, R. (2004), ?AB?nin Ekonomik ve Poli |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler, Öğretim Üyesi Notları |
Ders Kaynakları | Seyidoğlu, Halil, (2003), Uluslararası İktisat, İstanbul: Güzem Yayınları. Ünsal, E (2005), Uluslararası İktisat, Ankara: İmaj Yayınları. Salvatore, Dominick (1990), International Economic, New York: Macmillan Publishing Company. Salvatore, Dominick (1990), Schaum?s Otline Series: Theory and Problems of International Economics. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | ||||||
2 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | ||||||
3 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
4 | Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme | ||||||
7 | Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak | ||||||
8 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
9 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |