Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Meteorolojik Afetler | AFY 020 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MAHNAZ GÜMRÜKÇÜOĞLU YİĞİT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MAHNAZ GÜMRÜKÇÜOĞLU YİĞİT, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Doğal afet kavramı içinde atmosfer kaynaklı afetler çok önemli bir yer tutmaktadır. Özellikle küresel ısınmaya bağlı olarak görülme sıklıkları, şiddetleri ve etkileri artmıştır. Bu tür afetlerin etkilerini minimuma indirecek önlemlerin alınması, hazırlıkların yapılması, bilinç yaratılması ve karar vericilerin bilgilendirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda dersin amacı bu tür afetlerin oluşum proseslerinin, alınabilecek önlemlerin ve risk yöetiminin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Doğal afetler için genel kavramlar. Atmosfer bilgisi. Afet yaratan yağışlar. Kasırgalar oluşum mekanizması, etkileri. Hortumlar oluşum nedenleri, etkileri. Çığ. Kuraklık. Erozyon ve yarattığı etkiler. Küresel ısınma nedenleri, etkileri ve gelecek senaryoları. Meteorolojik afetlerin kalkınma ve yaşamda sürdürülebilirlik ile ilişkisi. Ekonomiler üzerine etkileri. Alınmış ve alınabilecek direk ve dolaylı önlemler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Afet ve afet yönetim,i kavramlarını ve içeriğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, |
2 | Meteolojik afetlerin oluşum proseslerini ve etkilerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | Küresel ısınma ve afetler arasındaki ilişkiyi kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Afet etki azaltma yöntemleri ve önlemler ile ilgili bilgileri öğrenir yeni yöntem üretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve tanımlar | |
2 | Atmosfer Bilgisi | |
3 | Kasırga ve Hortum | |
4 | Dolu yağışı ve kısa süreli ani sağnak yağışlar ve Çığ | |
5 | Kuraklık | |
6 | Erozyon | |
7 | Küresel ısınma ve etkileri | |
8 | Küresel ısı artışı ile oluşan meteorolojik afetler | |
9 | Ara sınav | |
10 | Afetlerin sürdürülebilir kalkınma ve yaşamda etkileri, | |
11 | Ekonomik etkiler | |
12 | Afet zararları azaltma çalışmaları, çözümler | |
13 | Proje sunumları | |
14 | Proje sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Farklı kaynaklardan alıntılar ile hazırlanmış ders notları. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Proje / Tasarım | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 3 | 32 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |