Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kuran Hükümleri ve Modern Hukuk | ILA 417 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SONER DUMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modern hukuk kavram ve kurumlarına dair Kuran-ı Kerimde yer alan hükümleri öğrenciye tanıtmak |
Dersin İçeriği | Bu derste modern dönem hukuk ilmi çerçevesinde önem arzeden temel kavramlar ve kurumlara ilişkin Kuranda yer bulan düzenlemeler işlencektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kuranın hukuk alanına ilişkin düzenlemelerinin çerçevesini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Kuran hükümlerinin konu ve gayelerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Kuran hükümlerinde yer bulan temel soyut hukuki kavramları yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Kuran hükümleri çerçevesinde modern dönem tartışma konularını çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | İlgili Kuran hükümlerinin modern hukuk düşüncesi açısından ele alınışında bir çerçeve inşa eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | İlgili Kuran hükümlerini modern hukuk çerçevesinde değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuran ve Hukuk | |
2 | Kuran hükümlerine giriş | |
3 | Kuranda adalet ve hak ilkesi | |
4 | Kuranda eşitlik ilkesi | |
5 | İnsan hakları ve Kuran | |
6 | Kuran ve Kadın | |
7 | Kuran ve evlilik hukuku I | |
8 | Kur´an ve evlilik hukuku II | |
9 | Kuran ve boşanma hukuku | |
10 | Kuranda Ceza hukuku ilkeleri | |
11 | Suç ve Ceza hükümleri | |
12 | Kuranda uluslararası hukuk ilkeleri | |
13 | Kuranda miras hukukuna ilişkin hükümler | |
14 | Kuranda Gayrimüslimler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | M. Vehbi Efendi, Ahkam-ı Kuraniyye; M. Ali Sabuni, Kuran Hükümleri |
Ders Kaynakları | 1. Hayrettin Karaman, Anahatlarıyla İslam Hukuku, 2. J. Schacht, İslam Hukukuna Giriş; Komisyon, Mecelle 3. TDV İslam Ansiklopedisi (ilgili makaleler) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | ||||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |