Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Günümüz Tefsir Problemleri ILA 392 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA
Dersi Verenler Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tefsir problemlerin tespiti ve problemlere karşı çözüm melekesinin geliştirilmesi

Dersin İçeriği

Kur´ân tefsiriyle ilgili problemlerin kaynakları ve türleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Günümüz tefsir problemlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Günümüz tefsir problemlerinin ilgili olduğu ayetleri tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Günümüz tefsir problemlerinin sebeplerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Günümüz tefsir problemlerinin tefsir eserlerindeki izlerini sürer. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Günümüz tefsir problemlerine klasik ve modern dönem tefsirlerinde getirilen çözümleri karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Günümüz tefsir problemlerine karşı çözüm geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Günümüz tefsir problemlerinin tespiti
2 Günümüz tefsir problemlerinin ilgili olduğu ayetlerin gözden geçirilmesi
3 Kuranın anlaşılması problemi ve çözüm önerileri
4 Kuranın tefsiri problemi ve çözüm önerileri
5 Kuranın tarihselliği problemi ve çözüm önerileri
6 Kuranda kadının yaratılışı problemi ve çözüm önerileri
7 Kuranda nesih problemi
8 Kuranda nesih problemine çözüm önerileri
9 Kuranın konulu tefsiri problemi ve çözüm önerileri
10 Kuranın işari tefsiri problemi ve çözüm önerileri
11 Kuranın ilmi tefsiri problemi ve çözüm önerileri
12 Kuran ve reenkarnasyon
13 Kuran ve halifelik
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Şimşek, Said, Günümüz Tefsir Problemleri, Esra Yayınları, Konya 2007.

Ders Kaynakları

[1] Cündioğlu, Dücane, Kuranı Anlamanın Anlamı, Tibyan Yayınları, İstanbul 1995.
[2] Dereli, M. Vehbi, Kuran Tefsirinde Yanılgı Sebepleri ve Bunlardan Korunma Yolları, Basılmamış Doktora Tezi, Selçuk Ün. Sos. Bil. Enstitüsü, Konya 2008.
[3] Kotan, Şevket, Kuran ve Tarihsellik Üzerine, İslami İlimler Dergisi, Yıl: 1, Sayı: 2, Ankara 2006.
[4] Arpaguş, Hatice K., Kuran Perspektifinden Yaratılış İtibariyle Kadına Bakış, Tarihten Günümüze Kurana Yaklaşımlar, Kuran ve Tefsir Akademisi Araştırmaları: 2, İstanbul 2010.
[5] Seber, Abdülkerim, Konulu Tefsir Metodunun Teorik ve Pratik Problemlerine Dair Bazı Çözüm Önerileri, DEÜİFD, XXX, İzmir 2009.
[6] Dereli, M. Vehbi, İşârî Tefsirlerin Geçerliliği ve Problemleri Üzerine, XXXIV, İzmir 2011.
[7] Kırca, Celal, İlmi Tefsir Ekolünün Problemleri, Günümüz Din Bilimleri Araştırmaları ve Problemleri Sempozyumu, Samsun 1989.
[8] Çetin, Mustafa, Kuran Işığında Reenkarnasyon, DEÜİFD, IX, İzmir 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 63
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,52
Dersin AKTS Kredisi 3