Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hemşirelik Esasları II | HEM 102 | 2 | 2 + 10 | 7 | 15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇETİNKAYA ÖZDEMİR, Arş.Gör.Dr. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ, Doç.Dr. YURDANUR DİKMEN, Arş.Gör.Dr. MERYEM PELİN, Arş.Gör. FATMA TANRIKULU, Arş.Gör. HANDENUR GÜNDOĞDU, Arş.Gör. FUNDA EROL, Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU, |
Dersin Yardımcıları |
Arş. Gör. FUNDA EROL |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları,ilke ve uygulamaları öğretmek,birey,aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde gerekli bilgi ve beceriye sahip hemşireler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, hemşirelik mesleğinin tanım ve tarihsel gelişimini, Türkiye´de sağlık hizmetlerinin sunumunu, hemşirelikte temel ilke ve uygulamalar yönelik kavramların ve uygulamaların öğretilmesini, hasta bakımı uygulamaları için gerekli olan teorik ve uygulama becerilerini ve bakımın sunumunda hemşirelik süreci basamaklarının kullanılmasını içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hemşirelik uygulamalarının dayandığı ilke ve kuralları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
2 | Sağlıklı/hasta birey üzerinde temel hemşirelik becerilerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
3 | Sistem fonksiyonları ile hemşirelik uygulamalarını ilişkilendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
4 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
5 | Hemşirelik bakım uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
6 | Hemşirelik süreci sistemini kullanarak bireyin bakım gereksinimlerini karşılar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
7 | Hemşirelik uygulamalarını uygun şekilde kaydeder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
8 | Enteral ve parenteral ilaç uygulama aşamalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hemşirelik sürecinin tanımı ve aşamaları | |
2 | Hemşirelik süreci konusunda örnek vaka sunumları | |
3 | Laboratuvar uygulamalarında iş sağlığı ve güvenliği | |
4 | İlaç uygulamaları | |
5 | Sindirim sistemi uygulamaları | |
6 | Solunum sistemi uygulamaları | |
7 | Üriner sistem uygulamaları | |
8 | Sıvı elektrolit ,aldığı-çıkardığı izlemi | |
9 | Ağrı ve hemşirelik girişimleri | |
10 | Uyku ve uyku sorunu olan bireye yaklaşım | |
11 | Ölüm ve ölümü yaklaşan hastanın bakımı | |
12 | Hemşirelik süreci ve örnek vaka sunumu | |
13 | Hemşirelik süreci ve örnek vaka sunumu | |
14 | Dersin değerlendirilmesi ve anlaşılmayan konuların tekrarı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Temel hemşirelik kavramlar, ilkeler, uygulamalar, (2008), Editör:Dr.Fatma Akça Ay. Hasta bakımı ve tedavisinde temel ilke ve uygulamalar Yrd. Doç. Dr. Emine Çakırcalı. Hemşirelik Esasları uygulama rehberi, Prof. Dr. Kamerya Babadağ, Prof. Dr. Türkinaz Atabek Aştı. Hemşirelik Tanıları el kitabı, Çeviren: Doç. Dr. Firdevs Erdemir. Hemşirelik Esasları El Kitabı, ed. Meliha Atalay |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 12 | 192 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 368 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 14,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 15 |