Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyasi Hukuk Metinleri | SBK 404 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Cihan YAŞAR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hukuk ile siyaset arasında var olan ilişkinin, hem hukuk disiplini açısından hemde siyaset bilimi açısından, güncel olaylar ışığında değerlendirilebilmesi. |
Dersin İçeriği | Teorik olarak hukuk disiplini ile siyaset bilimi arasındaki etkileşim alanlarının incelenerek, pratikte bu etkileşimin nasıl gerçekleştiği ortaya konulacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hukuk ve siyasetin ne anlam ifade ettiğini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Hukuk ile siyaset arasındaki ilişkileri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Hukukun siyaset, siyasetin hukuk üzerindeki etkilerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Dünyadaki gelişmeleri hukuk ve siyaset penceresinden inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Türkiye´de hukukun ve siyasetin sorunlu alanlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Türkiye´deki hukuk-siyaset ilişkilerini inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk nedir? Nasıl ortaya çıkmıştır? | Alain Supiot, Homo Juridicus Hukukun Antropolojik İşlevi Üzerine Bir Deneme, Dost Kitabevi, Ankara-2008. |
2 | Siyaset nedir? | Carl Schmitt, Siyasal Kavramı, Çev. Ece Göztepe, Metis Yayınları, İstanbul-2006. |
3 | Devletin hukukla ilişkisini kuran temel metin olarak anayasa nedir? | Mehmet Turhan, Siyaset ve Anayasa, Gündoğan Yayı. Ankara-1995. |
4 | Anayasayı ortaya çıkaran tarihsellik | Meltem Dikmen Caniklioğlu, Anayasal Devlette Meşruiyet, Yetkin Yayınları, Ankara-2010; Serdar Gülener, Batı Siyasal Düşüncesi´nde İktidarı Sınırlandırma Arayışları, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, S. 552, Şubat-2011, s. 31-44. |
5 | Dünyadaki anayasacılık hareketleri | Serdar Gülener, Batı Siyasal Düşüncesi´nde İktidarı Sınırlandırma Arayışları, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, S. 552, Şubat-2011, s. 31-44. |
6 | Türkiye´de anayasacılığın ortaya çıkışı | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
7 | Osmanlı-Türk Anayasacılık tarihinin özellikleri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
8 | Osmanlı anayasacılığı ve politik düzene etkileri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
9 | Cumhuriyet dönemi anayasacılığı ve politik düzene etkleri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
10 | Tek Parti Dönemi´nde hukuk-siyaset ilişkileri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
11 | Çok partili dönemde hukuk-siyaset ilişkileri | Bülent Tanör, İki Anayasa, Beta Basım Yayın Dağıtım, İstanbul-2011. |
12 | Güncel tartışmalar-1 | İlgili kaynak |
13 | Güncel tartışmalar-2 | İlgili kaynak |
14 | Güncel tartışmalar-3 | İlgili kaynak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Alain Supiot, Homo Juridicus Hukukun Antropolojik İşlevi Üzerine Bir Deneme, Dost Kitabevi, Ankara-2008. |
Ders Kaynakları | Hukuk ve siyaseti ilişkisini konu alan çeşitli makaleler. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak | X | |||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
11 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | X | |||||
13 | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 85 |
1. Ödev | 5 |
1. Sözlü Sınav | 5 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |