Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medya Okuryazarlığı | YBP 205 | 3 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYŞE EROĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgi düzeyini elde etmelerini; bununla birlikte medyayı daha bilinçli şekilde takip edebilmelerini sağlayarak, bilinçli bir geleneksel ve sanal medya tüketicisi olabilme konusunda farkındalık oluşturabilmektir. |
Dersin İçeriği | Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş; Kitle iletişim araçları, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları); Medya okuryazarlığı ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı süreci,; Medya işlevleri, ekonomik boyutu; Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, Televizyon program türleri, TV program analizleri, uyarıcı simgeler; Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme alışkanlıkları), Televizyonun olumsuz etkileri; Radyo, işlevleri, radyo program türleri ve analizleri; Periyodik yazılı ve basılı medya, işlevleri, gazete ve dergiyle ilgili temel kavramlar, Gazetede Haber ve fotoğrafın önemi; Medyada etik problemler ve mevzuat; Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi; Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; Teknoloji (TV, Bilgisayar, internet, oyun, sosyal medya) bağımlılığı , Ölçülü medya kullanımı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Medya okuryazarlığı ve önemini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı sürecini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | İletişim süreci, öğeleri ve iletişim türlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Kitle iletişim araçları, iletişim ve kitle iletişim ilişkisini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Medya işlevleri, ekonomik boyutunu öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Televizyon program türlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Televizyonun olumsuz etkileri, TV program analizleri, uyarıcı simgeleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş; | Kaynaklar [1] ve [2] |
2 | Kitle iletişim araçları, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları); | Kaynaklar [1] ve [2] |
3 | Medya okuryazarlığı ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı süreci; | Kaynaklar [1] ve [2] |
4 | Medya işlevleri, ekonomik boyutu; | Kaynaklar [1] ve [2] |
5 | Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, Televizyon program türleri, TV program analizleri, uyarıcı simgeler; | Kaynaklar [1] ve [2] |
6 | Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme alışkanlıkları), Televizyonun olumsuz etkileri; | Kaynaklar [1] ve [2] |
7 | Radyo, işlevleri, radyo program türleri ve analizleri; | Kaynaklar [1] ve [2] |
8 | Periyodik yazılı ve basılı medya, işlevleri, gazete ve dergiyle ilgili temel kavramlar, Gazetede Haber ve fotoğrafın önemi; | Kaynaklar [1] ve [2] |
9 | Medyada etik problemler ve mevzuat; | Kaynaklar [1] ve [2] |
10 | Yıl içi Sınavı | |
11 | Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi; | Kaynaklar [1] ve [2] |
12 | Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; | Kaynaklar [1] ve [2] |
13 | Teknoloji (TV, Bilgisayar, internet, oyun, sosyal medya) bağımlılığı, Ölçülü medya kullanımı | Kaynaklar [1] ve [2] |
14 | Genel tekrar ve değerlendirme. | Kaynaklar [1] ve [2] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Şimşek, M.C. ve Türkoğlu N.; Medya okuryazarlığı, Parşömrn Kitap ve Yayıncılık, 2013 [2] Şahin A.; Eleştirel Medya okuryazarlığı, Anı Yayınları, 2014 |
Ders Kaynakları | [3] Adorno, T.; Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İletişim Yayınları, 2011. [4] Mutlu, E.; İletişim Sözlüğü, Ayraç Yayınları. Ankara [5] Türkoğlu, N.; Kitle İletişimi ve Kültür. Naos Yayıncılık; 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
4 | İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi alarak sorumluluk alabilme becerisi kazanmak. | ||||||
6 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazışı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme becerisi kazanmak. | ||||||
8 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak. | X | |||||
10 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olmak. | X | |||||
11 | Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilinci kazanmak. | X | |||||
12 | Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olmak. | ||||||
13 | Alan terminolojisini etkin kullanabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
14 | Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilme becerisi kazanmak. | ||||||
15 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |