Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Kültürel Grup Müzikleri | MZB 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Geleneksel kültürde var olan, çeşitli yöre müzik örneklerinin icra, ortam ve müzikal yapı bakımdan incelenerek, Türk halk müziğindeki yerinin karşılaştırılması. Müziği doğuran sosyal çevrenin tanınması müziğin daha doğru anlaşılması ve yorumlanmasını sağlayacaktır. |
Dersin İçeriği | Sosyal grup kavramı ve tanımı; yerel grup müzik türleri; Sıra Gecesi; Kürsübaşı; Yaren; Oturak Alemi; Barana Sohbetleri; Gençlik Teşkilatı; Yatsı Oturumları; Ahilik Teşkilatı; Gezek grup müzikleri; halkbilimi; müzikolojik kavramlar ve metodolojisi. Yaren Sohbeti, Oturak Alemi, Serdâb Faslı, Saray Faslı vb. zümre müzikleri, Değirmenci, Keçeci, Balıkçı, Leblebici, helvacı vb esnaf havaları ait oldukları çerçeve içinde özellikle müzik form ve şekilleri açısından değerlendirilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal kültürel grup müziklerinin Türk kültüründeki önemini açıklar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Mahalli müzik kültürü hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Türkiye´de yaşayan sosyal kültürel grupları sınıflandırır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Sosyal kültürel grup müziklerinin karşılatırmasını yapar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal grup kavramı ve özellikleri | |
2 | Mahalli müzik grupları ve türleri | |
3 | Müzkoloji kavramı ve özellikleri | |
4 | Türk kültüründe müzik icra edilen mahalli ortamlar ve özellikleri | |
5 | Ahilik Teşkilatı, kavramı, amacı ve alanı | |
6 | Ahilikten kalma uygulamalar ve sosyal kültürel gruplar | |
7 | Gençlik Teşkilatı, kavramı, amacı ve alanı | |
8 | Yaren kavramı,içeriği, amacı ve alanı | |
9 | Sıra Gecesi kavramı, içeriği, amacı ve alanı | |
10 | Kürsübaşı kavramı,içeriği, amacı ve alanı | |
11 | Oturak Alemi, içeriği, amacı ve alanı | |
12 | Barana sohbetleri, kavramı, amacı ve alanı | |
13 | Gezek grupları, kavramı, amacı ve alanı | |
14 | Grup müziklerinin karşılatırılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | TEZCAN, Mahmut, Çankırı Yaren Sohbetleri, Kültür Bakanlığı Yay., Ank. 1989. ER, Tülay, Simav İlçesi ve Çevresi Yaren Teşkilatı, Kül., Bak . Yay., Ank. 1989 ÖZDEMİR,Nebi,Cumhuriyet Dönemi Türk Eğlence Kültürü, Akçağ Yay., İstanbul, 2005. |
Ders Kaynakları | ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000. BORATAV, Pertev Naili, 100 Soruda Türk Folkloru, Gerçek Yayınevi ALANGU, Tahir; Türkiye Folkloru El kitabı, Adam Yay., İstanbul, 1983. EKİCİ, Metin Halk Bilgisi Derleme ve İnceleme Yöntemleri ÖZDEMİR, Nebi, Medya Kültür ve Edebiyat, Geleneksel Yay., 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri sınıflandırır. | X | |||||
2 | Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri analiz eder. | X | |||||
3 | Müzik bilimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar yapabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme yeteneği kazanır. | X | |||||
4 | Müzik bilimine dair alt problemleri belirler ve çözümler üretir. | X | |||||
5 | Müzik bilimine dair saha çalışmalarını yürütme ve derleme yapabilme yeteneği kazanır. | X | |||||
6 | Müzik biliminde öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için alternatif çözümler geliştirir. | X | |||||
7 | Müzik bilimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip ederek, alan dışındaki gruplara aktarabilir. | X | |||||
8 | Müzik bilimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri topluma yansıtabilir. | X | |||||
9 | Müzik bilimi alanına dair edindiği bilgileri problem çözme ve farklı disiplinlerde uygulayarak sentezleyebilir. | X | |||||
10 | Müzik bilimi alanı ile ilgili sorunların çözümünde liderlik yapabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |