Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnsan Bilgisayar Etkileşimi | MEK 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RAŞİT KÖKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsan-Bilgisayar Etkileşimi (İBE) dersinin amacı, bilgisayar tabanlı sistemlerin kullanıcı davranışlarını temel alarak kullanıcı ve diğer paydaşlar tarafından etkin ve verimli kullanılmasını sağlamaya yönelik araştırmaların incelenmesi ve uygulamaların geliştirilmesidir. Kullanıcı arayüz tasarımında son kullanıcı gereksinimleri dikkate alınarak gerçek uygulamaların / yazılımların incelenmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu derste İnsan Bilgisayar Etkileşimi(İBE)´nin disiplinlerine giriş niteliğinde, insan faktörünün sorunları ve bilgisayar uygulama ara yüzleri incelenecektir. Ders, çeşitli okumalar ve bilgisayar ara yüzlerinin tasarımında İBE uygulamalarını içeren gerçek uygulamaların incelenmesini kapsamaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan ve Bilgisayar yapısını karşılaştırmalı olarak tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Proje / Tasarım, |
2 | İnsan - Bilgisayar Etkileşimi bileşen ve özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Proje / Tasarım, |
3 | Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Proje / Tasarım, |
4 | Ergonomik ara yüz tasarımı yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, | Sınav , Proje / Tasarım, |
5 | Yazılım sürecine İBE´yi dahil eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Proje / Tasarım, |
6 | Farklı uygulama alanlarında İBE örneklerini analiz edebilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan- Bilgisayar yapısı | |
2 | İnsan-Bilgisayar Etkileşimi: Bileşenleri ve Özellikleri | |
3 | İnsan-Makine Etkileşimi: Bileşenleri ve Özellikleri | |
4 | Kullanıcı Odaklı Tasarım Kriterleri | |
5 | Yazılım sürecinde İBE:Etkileşim stilleri, Form, Menü, Diyalog kutuları | |
6 | Ergonomik ara yüz tasarımı | |
7 | Kullanıcı Deneyimleri | |
8 | Mobil cihazlarda İBE | |
9 | Web tabanlı uygulamalarda İBE | |
10 | İnsan- robot etkileşimi | |
11 | İnsanımsı robotlarda İBE | |
12 | Farklı endüstriyel uygulamalarda insan-makine etkileşimi örnekleri | |
13 | Proje değerlendirmeleri | |
14 | Proje değerlendirmeleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. B. Shneiderman, C. Plaisant (2010). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human -Computer Interaction, Fifth Edition. Addison-Wesley. 978-0321537355 2. Karl H. E. Kroemer, Hiltruis J. Kroemer, Katrin E. Kroemer-Elbert. (2010), Engineering Physiology (Forth edition), Springer. 3. Kürşat Çağıltay, 2011, İnsan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik mühendisliği : teoriden pratiğe, ODTÜ Geliştirme Vakfı. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
4 | Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
5 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
6 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
8 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
9 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
13 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
14 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
15 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |