Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Para Politikası | IKT 548 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe / İngilizce |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞÜKRÜ CİCİOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders para politikası araçları, rasyonel bekleyişler, parasal belirsizlik ve merkez bankası bağımsızlığı gibi konuları kapsar. Para politikasında konular başlığında para politikasının finansal ve iktisadi krizlerdeki rolü ayrı bir başlık olarak bu derste yer almaktadır. |
Dersin İçeriği | Para ekonomisiyle ilgili temel kavramlar, paranın tarihi ve ekonomideki yeri, para-üretim ilişkisi ve paranın ekonomiye geçiş mekanizmaları ile ilgili yaklaşımlar, parasal aktarım, duruma ve kurala göre para politikaları, kısmi rezerv bankacılığı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Para politikasının amaç, araç, ve içeriğini açıklar; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Para politikasının araçlarını ve etkinliğini tartışır; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Para politikası rejimlerini karşılaştırır; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Döviz kuru teori ve sistemlerini ayırt eder değerlendirir; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Maliye ve para politikalarının etkileşimini tartışır; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | İktisadi krizlerde para politikasının rolünü değerlendirir; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Para ekonomisindeki konuları tartışır; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
8 | Verileri Eviews´te uygular; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
9 | Türkiye ekonomisi ve dünya ekonomisi hakkında değerlendirmede bulunur; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
10 | Merkez bankacılığını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Para politikası amaç ve araçları | Fatih Özatay (2011) Bölüm 1 |
2 | Para politikası teorisi ve etkinlik tartışmaları: Duruma ve kurala bağlı para politikaları | Sekmen (2012), Bain (2003) Bölüm 9 ve Mishkin (2007) |
3 | Rasyonel beklentiler ve para yansızlığı | Barro (1976) makalesi ve Barro ve Fisher (1973) makalesi |
4 | Para ekonomisinde konular: a) Parasal aktarım mekanizması | McCallum (1989) ve Sekmen (2012) ve makaleler |
5 | b) Merkez bankası bağımsızlığı ve para politikası | Sekmen (2012), Özatay (2011) ve makaleler |
6 | c) Açık ekonomi para politikası ve döviz kuru dinamikleri | Sekmen (2012) ve Michael (2003) |
7 | d) Enflasyon hedeflemesi, parasal hedefleme, döviz kuru hedeflemesi | |
8 | Vize Sınavı | |
9 | e) Parasal aktarım mekanizmaları ve kanalları: Faiz oranı, servet etkisi, kredi | Fatih Özatay (2011) ve LeRoy ve VanHoose (2006) |
10 | Finansal istikrar, finansal kriz teorileri ve para politikası | Bain (2003) Bölüm 10, Fatih Özatay (2011) Bölüm 16 |
11 | Para ikamesi: Nedenleri etkileri, ölçümü ve para politikalarına etkileri | Sekmen (2012) ve Mishkin (2007) |
12 | Eviews´ e giriş ve gerçek verilerle analiz | Ders notları |
13 | Türkiye´de para ve bankacılık | makaleler |
14 | Eviews uygulama ve proje yazımı | ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1.Fuat Sekmen, Para teorisi, Seçkin, 2017 (2.baskı) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme. | X | |||||
2 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
3 | Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
4 | Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma. | X | |||||
5 | Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme. | X | |||||
6 | İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma. | X | |||||
7 | Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma. | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
9 | Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme. | X | |||||
10 | İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |