Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Örgü Dinamiği | FIZ 615 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Katı Hal Fiziği ve Fizikte Matematiksel Yöntemler derslerini almış olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SADIK BAĞCI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜSEYİN MURAT TÜTÜNCÜ, |
Dersin Yardımcıları | Katıhal Fiziği Anabilim Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Örgü dinamiği kristaldeki atomların hareketlerini inceler. Katılardaki ısı sığası, termal iletkenlik ve termal genleşme onların fonon yapıları ile ilişkilidir. Ayrıca örgü dinamiği, elektron-fonon etkileşimleri dolayısıyla süperiletkenlik için olmazsa olmaz bilim dalıdır. Bu sebeple ders master ve doktora öğrencilerini katıların fonon yapısı konusunda bilgilendirmeyi onları ciddi araştırmalar yapacak seviyeye getirmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Örgü Enerjisi, Harmonik Yaklaşımla Basit Sistemlerin Örgü Dinamiği, İki Atomlu Kristallerin Örgü Dinamiği, Rijit İyon Metodu, Kabuk Modeli, Adyabatik Bağ Yükü Modeli, Lineer Tepki Metodu ile Örgü Dinamiği, Nötron Saçılması İnfrared ve Raman Spektroskopisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kristallerde simetri özelliklerini ifade eder ve birbiriyle karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Örgü kavramını tanımlar ve kristal yapıları sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Üç boyutlu gerçek sistemlerde örgü titreşimlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Katılarda ısı sığası, ısısal iletkenlik ve genleşmede fononların rolünü tayin eder ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Adyabatik bağ-yükü modelini kristallere uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Yoğunluk fonksiyon teorisini izah eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Kristallerde nötron saçılmasını tanımlar ve verileri analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
8 | Raman spektroskopisini açıklar ve saçılma grafiklerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kristal yapısı ve Örgü enerjisi | [1,2] |
2 | Harmonik yaklaşımla basit sistemlerin örgü dinamiği | [1,2] |
3 | İki atomlu kristallerin örgü dinamiği | [1,2] |
4 | İki atomlu kristallerin örgü dinamiği | [1,2] |
5 | Üç boyutta örgü dinamiği | [1,2] |
6 | Rijit iyon modeli | [1,2] |
7 | Kabuk modeli | [1,2] |
8 | Adyabatik bağ-yükü modeli | [1,2] |
9 | ARASINAV | |
10 | Adyabatik bağ-yükü modeli | [1,2] |
11 | Lineer Tepki Metodu ile Örgü Dinamiği | [1,2] |
12 | Lineer Tepki Metodu ile Örgü Dinamiği | [1,2] |
13 | Nötron saçılması | [1,2] |
14 | Raman spektroskopisi | [1,2] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]“Introduction to Lattice Dynamics”, Martin T.Dove, Cambridge Unıversity Press., 1993. |
Ders Kaynakları | [2]“The Physics of Phonons”, G.P. Srivastava, Adam Hilger., 1990. [3]“Solid State Physics”, Gerald Burns, Academic Press, Inc., 1990 [4]“Dynamical Theory of Crystal Lattice”, M. Born, . Huang, Oxford University Press (1954). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans ve Doktora eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
3 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | X | |||||
4 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
5 | Öğrencinin lisans ve lisansüstü çalışmalarından kazandığı bilgi ve deneyimlerini kullanarak bilimsel bir yayın hazırlayabilme. | ||||||
6 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeleme ve çözümleme becerisi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |