Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İntermetalik Malzemeler | MTM 551 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEFER CEM OKUMUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Özellikleri açısından seramikler ile metallerin arasında yer alan ve yüksek sıcaklık malzemesi olarak tanımlanan intermetaliklerin özelliklerini öğretmek. Ayrıca intermetalik malzeme türleri ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | İntermetalik malzemelerin tanımı, kristal yapı ve temel özellikleri. Titanyum, Nikel ve demir aluminidler, Diğer B2 fazlar (CoAl, NiTi, FeTi), Silisidler (M3Si fazı, M2Si fazı, M5Si3 fazı, MSi fazı), disilisitler, Berilitler, Heusler tipi yapılar, A15 tipi faz konularını kapsamaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İntermetalik malzemelerin yapı-özellik ilişkisini değerlendirmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Kompleks kristal yapıların sembollerle gösterimini düzenlemek | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Aluminid (Ti-, Ni- ve Fe-) malzemelerin özelliklerini uygulama alanlarına gore derlemek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Diğer B2 (NiTi, CoAl..) fazlarının özelliklerini derlemek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Silisit malzemeleri sınıflandırmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | İntermetalik bileşikleri oluşum faktörlerine gore sınıflandırmak ve faz tipi ile ilişkilendirmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Berilitler ve heusler tipi yapıları tanımlar. | Anlatım, | Sınav , Ödev, |
8 | A15 tipi fazları ifade eder. | Anlatım, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İntermetalik malzemelerin tanımı ve genel özellikleri | |
2 | İntermetalik malzemelerin kristal yapıları ve sembollerle gösterimi | |
3 | İntermetalik malzeme tipleri | |
4 | İntermetaliklerin temel faz grupları | |
5 | Aluminidler (Fe-Al, Co-Al) | |
6 | Aluminidler (Ni-Al, Ti-Al) | |
7 | Silisitler (metal ve silisyumun oluşturduğu fazlar) | |
8 | Silisitler (Refrakter metal silisitler) | |
9 | Berilitler, | |
10 | Berilitler | |
11 | Diğer B2 fazların (NiTi,FeTi) özellikleri | |
12 | Heusler tip fazlar | |
13 | A15 tipi fazlar | |
14 | A15 tipi fazlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | O. Ozdemir, İntermetalik Malzemeler Ders Notu, SAÜ TF Metalurji ve Malzeme Müh. Böl. 2015 |
Ders Kaynakları | 1. G. Sauthhoff, Intermetallics,Materials Science and Technology, Vol:8 Structure and properties of nonferrous alloys, 648-805,VCH publishers, Newyork, 1996. 2. C.T. Liu,J.O.Stiegler,F.H.Froes, Ordered ıntermetallics, Metals Handbook ASM, Metals Park , Ohio10th Ed. Vol.2, 913-939, 1990. 3. D. Trinth, M. Müller, Aluminides 4H1609 Functionals materials, Project report KTH,2002. 4. SAUTHOFF, G., Intermetallic Phases as High-Temperature Materials, Zeitschrift Für Metallkunde Vol: 77, pp. 654-666, 1986. 5. KUMAR, K.S., KIU C.T., Ordered Intermetallic Alloys, Part II: Silicides, Trialuminides, and Others, JOM, pp. 28-33, 1993. 6. SADANANDA, K., RENG, C.R., The Creep of Intermetallics and Their Composites, JOM, pp. 45-48, 1993. 7. DEY, G.K., Physical Metallurgy of Nickel Aluminide, Sadhana, Vol-28, Parts 1&2, pp. 247-262, 2003. 8. KIMURA, Y., POPE, D.P., Ductility and Toughness in Intermetallics, Intermetallics, 6, pp. 567-571, 1998. 9. Ö. Özdemir, Basinç Destekli Yanma Sentezi ile Üretilen Ni-Al Intermetalik Malzemelere Kobalt Ilavesinin Incelenmesi, Doktora Tezi, SAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 17 | 17 |
Ödev | 1 | 17 | 17 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |