Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı Vı | THO 408 | 8 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | ÇALGI V |
Önerilen Seçmeli Dersler | ------- |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN, Prof.Dr. FERDİ KOÇ, Öğr.Gör. TUNCAY KARDAŞ, Öğr.Gör. METİN GÜLSÜN, Öğr.Gör. HAMDİ İTİL, Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, Öğr.Gör.Dr. ATALAY DURMAZ, Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM, Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN, Dr.Öğr.Üyesi FUNDA ESİN, Öğr.Gör. ATAKAN MEŞEKIRAN, Öğr.Gör. MEHMET KÜRŞAD TÜRKAY, |
Dersin Yardımcıları | ------ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
3 | Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
4 | Kendi başına egzersizler yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
5 | Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
6 | Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönem tekrarı | Bir önceki dönemde öğrenilen konuların çalışılarak gelinmesi, öğrenilen usullerin tekrar edilmesi, öğrenilen makamların ve yorum tekniklerinin çalışılarak gelinmesi |
2 | Kürdili Hicazkar makamı Tatyos Efendi “Kürdili Hicazkar Peşrev” | Kürdili Hicazkar makamı hakkında genel bilgiler, Kürdili hicazkar makamı ile ilgili ses kayıtlarının dinlenmesi bu makamda beste veren bestecilerin araştırılması |
3 | Kürdili Hicazkar Saz semai 1.ve 2. Hane | Rast perdesi üzerinde hicaz geçkisi uygulaması için etütler çalışılması, kürdili hicazkar saz semaisinin 1. ve 2. hanesinin ezberlenmesi |
4 | Kürdili Hicazkar Saz semai 3. Ve 4. Hane | Yürük semai usulü hakkında genel bilgiler, 10 zamanlı usullerden 6 zamanlı usullere geçiş alıştırmaları |
5 | Şehnaz Makamı, Kemani Ali Ağa Şehnaz Peşrev | Şehnaz makamı hakkında genel bilgiler Kemani Ali Ağa'nın Şehnaz peşrevi |
6 | Zeki Arif Ata Ergin Şehnaz Şarkı “Beni Ateşlere Salan” | Şehnaz makamında şarkıların araştırılması "Beni Ateşe Salan" isimli şarkının ses kayıtlarının dinletilmesi solfejinin yapılması |
7 | Eser analizi tekrarı ve yorumlaması | Eserin müzikal analizinin yapılması radyo kayıtlarının dinletilmesi |
8 | Süsleme Teknikleri | Eser üzerinde Niyazi Sayın Ekolünün uygulanması, yanak vibrasyonu ve diğer süslemelerin eser üzerinde değerlendirilmesi |
9 | Süslemelerle ilgili etüt çalışmaları | |
10 | Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları | Parmak numaralarının yeniden hatırlanarak eser üzerinde yazılan parmak numaralarına uygun olarak parmak egzersizleri çalışmaları yapmak |
11 | Örnek eserlerle ilgili kayıtlar | Kürdili hicazkar ve Şehnaz makamları ile ilgili örnek eser kayıtlarının bulunarak dinlenmesi |
12 | Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılması | Bulunan örnek eser kayıtlarının birbiri ile karşılaştırılarak analiz edilmesi, kronolojik sıraya göre değişen özelliklerinin incelenmesi |
13 | Örneklerin verilmesi | Bu makamlarla ilgili bulunan eserlerin dışında, yeni usullerde yazılmış seyir örneklerinin verilmesi |
14 | Genel tekrar | Bu dönemde öğrenilen bütün konuların değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan Ders Notları |
Ders Kaynakları |
ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
4 | Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
5 | Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
6 | Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. | X | |||||
7 | Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
9 | Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. | X | |||||
10 | Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. | X | |||||
11 | Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
1. Ödev | 90 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 69 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |