Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarih Bilimine Giriş | TAR 111 | 1 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÜMİT EKİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ÜMİT EKİN, Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN, |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarih biliminin önemi ve Tarih ekollerinin tanınması |
Dersin İçeriği | Tarih yazıcılığının gelişimi ve önemli ekolleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarih biliminin temel kavramlarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
2 | Tarih yazımının ortaya çıkış sürecini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Performans Görevi, |
3 | İbn Haldun’un tarih yazıcılığındaki yerini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Annales Okulunun tarihçilik anlayışına kazandırdığı yaklaşımları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Alman tarih ekolünün tarihçilik anlayışını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Tarih felsefesinin içeriğini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
7 | İngiliz ve Amerikan tarihçilerin görüşlerini aktarır | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarih yazımının ortaya çıkışı | [1] Sayfa 1-10 |
2 | Dünyada ve Türkiye’de tarih yaklaşımları | [3] Sayfa 27-49 |
3 | İbn Haldun ve tarihçilik anlayışı | [8] Sayfa 1-37 |
4 | Annales Okulu | [5] Sayfa 29-52 |
5 | Annales Okulu | [5] Sayfa 52-109 |
6 | Annales Okulu’nun Türkiye’deki etkileri | [4] Sayfa 7-28 |
7 | Alman tarihçi okulu | [4] Sayfa 7-38 |
8 | Avusturya çevresi | [4] Sayfa 39-73 |
9 | ARASINAV | |
10 | İngiliz tarihçilerinin görüşleri | [6] Sayfa 33-61 |
11 | Amerikan tarihçilerinin görüşleri | [7] Sayfa 3-45 |
12 | Tarih felsefesi | [6] Sayfa 62-98 |
13 | Tarih felsefesi | [6] Sayfa 99-127 |
14 | Tartışma ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, Kubbealtı, İstanbul 1995. 2- Bekir Kütükoğlu, Vekayinüvis, c: XIII, ss. 271-287. 3- İlhan Tekeli, Tarih Yazımı Üzerine Düşünmek, Dost Kitapevi, Ankara 1997. 4- Emre Bağce, Frankfurt Okulu, İstanbul 2006. 5- Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, Ankara 2002. 6- R. G. Collingwood, Tarih felsefesi Üzerine Denemeler, İstanbul 2000. 7- Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünmek, Ankara 1995. 8- İbn Haldun, Mukaddime, İstanbul 1983. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |