Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam´Da Siyasi Düşünce Tarihi | TAR 290 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT KIRKPINAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Pratik bilgiler vererek siyasi düşüncelerin ortaya çıkış sebeplerini öğrenip geleceğe ışık tutmak. |
Dersin İçeriği | İlk dönem İslami devirlerde siyasi partileri ve ayrıldıkları noktaları ortaya çıkarıp olayların analiz edilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam dünyasında ortaya çıkan siyasi partileri tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Partilerin ortaya çıkış sebeplerini inceler | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, |
3 | Partileri objektif olarak analiz eder | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
4 | Partiler hakkında pratik bilgiler elde eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
5 | İslam´da ortaya çıkan ilk siyasi partilerin ilk ve sonraki durumlarını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
6 | Günümüz siyaset ve siyasetçilerine ışık tutar | Anlatım, Tartışma, Benzetim, | Sınav , Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Medine Site Devletinin Oluşumu | |
2 | Halife-Hilafet Meselesinin Ortaya Çıkışı | |
3 | Dört Halife Döneminde Uygulanan Seçim Usulleri | |
4 | Anlaşma Yoluyla Hilafetin El Değiştirmesi | |
5 | Abdullah B. Sebe Ve Siyasi Görüşleri | |
6 | Hilafetten Saltanata Geçiş-Muaviye B. Ebi Süfyan | |
7 | Şia’nın Ortaya Çıkışı Ve Siyasi Görüşleri | |
8 | Şii Ayaklanmalar – Tevvabun Hareketi | |
9 | ARASINAV | |
10 | Abdullah B. Zübey Ve Kurduğu Devlet | |
11 | Haricilerin Ortaya Çıkışı | |
12 | Mutezile – Cebriye- Kaderiye | |
13 | Kelam İlminin Ortaya Çıkışı | |
14 | Gazali’nin Siyasi Görüşleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | M. Ebu Zehra, Mezhepler Tarihi, (trc. A. Şena), İstanbul ts, Hisar Yay. Şehristani, el-Milel ven-Nihal, (trc. M. Tan), İzmir 2006, Akademi Yay. P. Crone, Ortaçağ İslam Dünyasında Siyasi Düşünce, (trc. Hakan Köni), İstanbul 2007, Kapı Yay. Abdülbâkıy Gölpınarlı, Tarih Boyunca İslam Mezhepleri ve Şiilik, İstanbul 2007, Der. Yay. M. A. Cabiri, İslam’da Sayasal Akıl, (trc. V. Akyüz), İstanbul 1997, Kitabevi Yay. İslam’da Siyaset Düşüncesi, (Derleme), İstanbul 1997, İnsan Yay. H. Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993, Diyanet Yay. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |