Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
READING ANDALUCIAN SOURCES TAR 633 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü SECMELI
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi
Dersin Amacı
Studying sources of Andalusian (Spain) history and anlyse of social-cultural life of Andalusia with Selecting source.
Dersin İçeriği
Analyse of Andalusian (Spain) history according to Andalusian sources.
Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - To be able to anlyse Andalusian (Spain) history 1 - 2 - A -
2 - To be able to identify sources of Andalusian 1 - 3 - A -
3 - To be able to separate kind of sources of Andalusian 1 - 14 - C -
4 - To be able to anlyse with sources success and ethics of Andalusian. 1 - 3 - 9 - F -
5 - To be able to determine kind of Andalusian according to sources. 1 - 3 - 9 - F -
6 - To be able to decide about Europa and İslam world. with giving knowledge in Andalusian sources 1 - 3 - 9 - F -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 2:Question-Answer 3:Discussion 14:Self Study 9:Simulation
Ölçme Yöntemleri: A:Testing C:Homework F:Performance Task

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Introduction : Usual knowledge about sources of Andalusian.
2 Creating of Andalusian sources
3 Stratums / (tabakat), social sources, citys history, political history.
4 Andalusian sources
5 Selected source reading
6 Selected source reading
7 Selected source reading
8 Selected source reading
9 Midterm Examination
10 Selected source reading
11 Selected source reading
12 Selected source reading
13 Selected source reading
14 Selected source reading

Kaynaklar

Ders Notu
Ders Kaynakları A. İslam Kaynakları
Dabbî, Ahmed b. Yahya, Buğyetü?l-Mültemis fî târîhi ricâli ehli?l-Endelüs, nşr. İdâretü İhyâi?t-Türâs, Dâru?l-Kâtibi?l-Arabî, Kâhire 1967
Himyerî, Muhammed b. Abdülmü?min (ö.727/1327), er-Ravdu´l-mi´târ fî haberi´l-aktâr, nşr. İhsan Abbâs, Mektebetü Lübnan, Beyrut 1984
Humeydî, Muhammed b. Ebû Nasr (ö.488/1095), Cezvetü?l-muktebis fî zikri vülâti?l-Endelüs, nşr. İdâretü İhyâi?t-Türâs, Mektebetü?l-İrşad, İstanbul 1966
Huşenî, Ebû Abdullâh Muhammed b. Hâris b. Esed (ö. 361/971), Kudâtü Kurtuba, Kâhire 1966
İbn Abdülmelik el-Merâküşî, Muhammed b. Muhammed (ö.703/1303), Kitâbü?z-Zeyl ve?t-tekmile li kitâbeyi?l-Mevsûl ve?s-Sıla, nşr. M. İbn Şerife, C.II, Matbûâtü Ekâdemiyyeti´l-Memleketi´l-Mağribiyye, Rabat 1984
İbn Bessâm eş-Şenterînî, Ebû?l-Hasan Ali (ö.542/1147), ez-Zahîra fî mehâsini ehli´l-Cezîre, C.I-IV, nşr. S. Mustafa Bedrî, Dâru?l-Kütübi?l-İlmiyye, Beyrut 1998
İbn Beşküvâl, Halef b. Abdülmelik (479/1101-578/1183), es-Sıla fî târîhi eimmeti?l-Endelüs, C.I-II, nşr. İdâretü İhyâi?t-Türâs, Dâru?l-Mısriyye, Kâhire 1966
İbn Cübeyr (1144 veya 1145 - 1217), Endülüs?ten Kutsal Topraklara (Seyahatnâme, Rihletü?l-Kinânî), çev. İsmail Güler, Selenge Yayınları, İstanbul 2003
İbn Hazm, Ali b. Ahmed Kurtubî (ö.456/1064), Cemheratü ensâbi´l-Arab, nşr. E. Levi-Provençal, Darü´l-Kütübi´l-İlmiyye, Beyrut 1983
İbn İzârî, Ahmed b. Muhammed Merrâküşî (ö.695/1295), el-Beyânü´l-muğrib fî ahbâri´l-Endelüs ve´l-Mağrib, nşr. İhsan Abbas, Beyrut, Dâru?s-Sekâfe, C.II-III, 1983; C.IV, nşr. M. İbrahim el-Kettânî vd., Beyrut, Dâru´l-Garbi´l-İslamî, 1985
İbnü?l-Faradî, Ebu?l-Velîd Abdullah b. Muhammed b. Yûsuf el-Ezdî el-Hâfız (350/962-404/1013), Târîhu Ulemâi?l-Endelüs, I-II, Kâhire 1966
İbnü´l-Ebbâr, Muhammed b. Abdullah (595-658/1199-1260), el-Hulletü´s-siyerâ, nşr. Huseyn Mûnis, C.I-II, Dâru?l-Maârif, Kâhire 1985
İbnü´l-Hatîb, Lisânüddin Muhammed b. Abdullah Gırnâtî (713-776/1313-1374), A´mâlü´l-a´lâm fîmen bûyia kable?l-ihtilâm min mülûki?l-İslam, nşr. E. Levi-Provençal, Dâru?l-Mekşûf, Beyrut 1956
Makkarî, Ebû?l-Abbas Ahmed b. Muhammed Tilemsânî (ö.1041/1631), Nefhu´t-tîb min gusni?l-Endelüsi?r-ratîb ve zikru vezîrihâ Lisâniddîn İbni?l-Hatîb, nşr. Yusuf M. Bukâî Dâru?l-Fikr, C.I-V, Beyrut 1998
Merâküşî, Abdülvâhid b. Ali, (ö. 647/1249), el-Mu?cib fî telhisi ahbâri?l-Mağrib, nşr. M. Sa?îd ?Uryân, Dâru?l-Beydâ?, Kâhire 1963
Yâkût el-Hamevî, Ebû Abdullah (ö. 626/1229), Mu?cemü?l-buldân, nşr. F. Wüstenfeld, ed. Fuad Sezgin, IGAIW, III, Mısır 1994

B. Hristiyan Kaynakları
Francisco Moncada (XVII.yy.), The Catalan Chronicle of Francisco de Moncada, ed. John M. Sharp, çev. Frances Hernandez, Texas, Texas Western Press, 1975
?Las Cronicas Latinas de la Reconquista? (XII.yy.), nşr. A. Huici Miranda, Estudios Practicos de Latin Medioeval, II, Valencia, Est. Tipografico Hijos de F. Vives Mora, 1913: 1) Empieza, ?La Cronica de Alfonso el Emperador?, 1-2; 2) Monje Silence, ?Chronicon del Monje Silense?
Monje Silense, ?Cronicon del Monje Silense?, ?Las Cronicas Lâtinas de Reconquista?, ed. A. Huici Miranda, Estudios Practicos de Lâtin Medioeval, II, Establecimiento Tipografico Hijos de F. Vives Mora, I-II, Valencia 1913
?Primera Cronica General de Espana?, nşr. R. Menendez Pidal, Espana Musulmana, II, Espasa Calpe, Madrid 1955
Sir John Froissart (ö.1440?tan sonra), The Chronicles of England, France, Spain, ed. Ernest Rhys, E. P. Dutton and Co., New York 1906
The Chronicle of Alfonso the Emperor (XII.yy.), nşr.-çev. Glen Edward Lipskey, California 2000, (Çevrimiçi) http,//libro.uca.edu, The Iberian Resources Online, Mart 2001
The Vizigothic Code (Forum iudicum), ed. and trn. S.P. Scott, Bosto, 1910, (Çevrimiçi) http://libro.uca.edu, The Iberian Resources Online, Mart 2001

Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5
1 To gain ability to make data collection, consulting literature and analyzing which form scientific knowledge in the relevant discipline; X
2 To become skilled in method knowledge and skills related with scientific research process; X
3 To be experienced to contribute at least one area in scientific studies in the institutional and methodological context X
4 To gain adequacy to make critical evaluation and synthesis; X
5 To be open minded for renewal and new ideas and to obtain ability to suggest new ideas. X
6 To have ability to study interdisciplinary and to adopt theory, method and practices used in the other area to relevant discipline; X
7 To follow closely technologic advancement, scientific developments and scientific technologies related X
8 To publish at least one academic study related with thesis (in national or international referred journals-preferred); X
9 To acquire ability to get across with national and international academic environments related with the area of specialization; X
10 To have behavior and ethical sensitivity in conformity with academic life. X

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 60
Odev 1 40
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

; ;