Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Moleküler Modelleme FIZ 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Kuantum mekaniği ve Atom ve Molekül fiziği derslerini almış olmalı.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖMER TAMER
Dersi Verenler Doç.Dr. ÖMER TAMER,
Dersin Yardımcıları Atom ve Molekül Fiziği Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Fizik ve Teorik kimyada lisansüstü eğitim yapan öğrencilere yaptıkları deneysel çalışmaları kuantum mekaniksel olarak test etme ve sonuçları yorumlama yeteneği kazandırılmaya çalışılacaktır.
Dersin İçeriği Moleküller hakkında genel bilgi, Moleküler Modellemede Temel Kavramlar, Moleküler Mekanik Yöntemler, Sınırlı ve sınırsız Hartree-Fock yöntemi, Temel Setler, Temel setlerin sınıflandırılması, Moleküllerin geometrik yapılarının optimumlaştırılması, Yoğunluk Fonksiyonu Teorisi, Elektron Korelasyon Yöntemleri, QM/MM Karma Modeller
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Molekülü ve moleküllerin genel özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
2 Deneysel sonuçlarla teorik sonuçları karşılaştırabilme becerisini elde eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
3 Teorik bilgileri günümüz koşullarındaki çalışmalara nasıl uygulanacağını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
4 Yoğunluk fonksiyonu teorisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
5 HF yöntemini açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Anlatım,
6 Karma modelleri bilir ve bazı problemlere uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Moleküler hakkında genel bilgi [1] Sayfa 1-5
2 Moleküler Modellemede temel kavramlar [2] Sayfa 3-11
3 Moleküler Mekanik Metotlar [1] Sayfa 6-52
4 Sınırlı ve sınırsız Hartree-Fock metodu [3] Sayfa 276-285
5 Temel Setler [3] Sayfa 285-290
6 Temel setlerin sınıflandırılması [2] Sayfa 97-110
7 Moleküllerin geometrik yapılarının optimumlaştırılması [2] Sayfa 39-59
8 Uygulama [2] Sayfa 49-59
9 ARASINAV
10 Elektron Korelasyon Metotları [3] Sayfa 291-301
11 Yoğunluk Fonksiyonu Teorisi [3] Sayfa 301-304
12 Yoğunluk Fonksiyonu Teorisi [1] Sayfa 177-194
13 QM/MM Karma Modeller [1] Sayfa 177-194
14 Uygulama [3] Sayfa 316-319
Kaynaklar
Ders Notu [1] F. JENSEN, Introduction to Computational Chemistry, John Wiley & Sons, 1999.
[2] J.B. Foresman, A. Frisch, Exploring Chemistry with Electronic Structure Methods, Gaussian Inc., Pittsburgh PA 1996.
[3] P.W. ATKINS,R.S. FRIEDMAN, Molecular Quantum Mechanics, Oxford University Press Inc., 1997.
Ders Kaynakları [4] C. J. CRAMER, Essentials of Computational Chemistry: Theories and Models, John Wiley & Sons, 2004.
[5] I.R. LEVINE, Quantum Chemistry, Prentice-Hall, 1991.
[5] I. PRIGOGINE, S. A. RICE, dvances in Chemical Physics, John Wiley & Sons, 1996.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, laboratuvar, modem cihaz, yazılım, yöntem, tasarım hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, yeni düşünce-yöntem-tasarım-uygulama geliştirir, akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar.
8 Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye liderlik eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 8 8
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6