Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Katıların Band Teorisi FIZ 442 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Katıhal Fiziği ve Kuantum Mekaniği derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler

x-ışınları, yarı iletken fiziği.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NAGİHAN DELİBAŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi NAGİHAN DELİBAŞ,
Dersin Yardımcıları

Katıhal Fiziği Anabilim Dalı Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Katıyı meydana getiren atomlar arası kuvvetlerin niteliğini öğretmek, öğrencileri serbest elektron modeli ve katıların kuantum teorisi konusunda bilgilendirmek, katkılı ve asal yarıiletkenleri tanımlamak ve bunların kullanım alanlarını öğretmek, p-n eklemini kavratmak, transistörleri tanıtmak ve heteroeklemli yapıların özelliklerini öğretmek.

Dersin İçeriği

Dersin İçeriği Atomlar arası kuvvetler, Serbest elektron modeli, Metallerin elektriksel iletkenliği, Katıların bant teorileri, Asal ve katkılı yarıiletkenler, Yarıiletkenlerin elektriksel ve optiksel özellikleri, p-n eklemi, Transistörler, Heteroeklemli yapılar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir katı cismin meydana gelebilmesi için atomlar arasındaki bağın niteliğini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Serbest elektron modelini bilir ve hangi katılara uygulanabileceğini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Metallerdeki elektriksel iletkenliğin hangi yaklaşıklıkla nelere bağlı olduğunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Katıların bant teorisini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Asal ve katkılı yarıiletkeni birbirinden ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Yarıiletkenin elektriksel ve optiksel özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Yarıiletkenlerde p-n eklemini kavrar ve bu yapı ile ilgili farklı uygulamalar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Transistörleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
9 Heteroeklemleri bilir ve önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Katı Maddeyi Meydana Getiren Atomlar Arası Kuvvetler [2] Sayfa 1-11
2 Serbest Elektron Modeli [2] Sayfa 12-33
3 Metallerde Elektriksel İletkenlik [2] Sayfa 12-33
4 Elektriksel İletkenlik İçin Klasik Model ve Bloch Kuantum Teorisi [2] Sayfa 34-48
5 Hal Yoğunluğu [2] Sayfa 34-48
6 İşgal Edilen Hallerin Yoğunluğu [2] Sayfa 130-149
7 Katıların Bant Teorisi [1] Sayfa 193-218
8 Boşluk Kavramı [1] Sayfa 193-218
9 ARASINAV
10 Asal ve Katkılı Yarıiletkenler [1] Sayfa 205-219
11 Yarıiletkenlerin Elektriksel ve Optiksel Özellikleri [1] Sayfa 219-238
12 p-n Eklemi [1] Sayfa 219-238
13 Transistörler [1] Sayfa 269-294
14 Heteroeklem Yapılar [2] Sayfa 308-325
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Kittel, C. Katıhal Fiziğine Giriş, çev. B. Karaoğlu, Güven Yay., 1996, İstanbul.

[2] Aydoğan Şakir, Katıhal Fiziği, Nobel Yay.,2011.

Ders Kaynakları

[2] Kittel, C., Quantum Theory of Solids John Wiley&Sons Pub., 1987, New York.
[3] OReilly E., Quantum Theory of Solids,Taylor&Francis Pub., 2002, New York.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi X
2 Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama X
3 Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi X
4 Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama X
5 Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi X
6 Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi X
7 Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi X
8 Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi X
9 Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi X
10 Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi X
11 Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5