Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
THE TURKISH MUSIC THEORY AND SOLFEGE (TCM) I TMB 107 1 4 + 2 5 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü ZORUNLU
Dersin Koordinatörü Prof. HATİCE SELEN TEKİN
Dersi Verenler Prof. HATİCE SELEN TEKİN
Dersin Yardımcıları

Research Assist. Murat DİLBER

Dersin Kategorisi
Dersin Amacı
 
Teaching of Basic Information and Basic Authorities for Turkish Music Makam Information.
Dersin İçeriği

Simple (Basic-Lean) Makams in Turkish Music Makam Information and small rhtyms.

Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - Earn Basic Music Information. 1 - 2 - 4 - B - C - F -
2 - Has knowledge about the sound system and the theories in Turkish music. 1 - 2 - 4 - B - C -
3 - Acquires information in Turkish Music, Makam Information and Simple (basic) makams. 1 - 2 - 3 - 6 - B - C - F -
4 - Turkish Music has knowledge about rhythm (usul) information makes applications. 1 - 2 - 4 - 6 - 14 - 15 - B - C - F -
5 - Has knowledge about main makam in Turkish music. 1 - 4 - 14 - B - C - F -
6 - Learns information about Rast, Uşşak, Bayati, Hüseyni and Hijaz makams and voices the studies written in these makams. 1 - 4 - 14 - 15 - B - C - F -
7 - The knowledge about Rast, Uşşak, Bayati, Hüseyni and Hicaz makams is edited and voiced by the small methods learned in these makams. 1 - 2 - 4 - 6 - 14 - B - C - F -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 4:Drilland Practice 14:Self Study 15:Problem Solving 2:Question-Answer 6:Motivations to Show 3:Discussion
Ölçme Yöntemleri: B:Oral Exam C:Homework F:Performance Task

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Basic music information Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
2 Sound System and Theories in Turkish Music Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
3 Concepts of Makam Bilgisi Makam Formation in Turkish Music Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
4 Concepts of Rhythm Information in Turkish Music Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
5 Main Makam Information, Rast Makam and its Applications Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
6 Rast Makam , 2 and 3 timed rhtyms. Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
7 Uşşak Makam, 4 timed rhtyms. Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
8 Bayati Makam, 5 timed rhtyms. Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
9 Hüseyni Makam, 2,3,4,5 timed applications Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
10 Information and Practices on Hicaz Makams Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
11 Hicaz, Uzzal, Zirguleli Hicaz Makam Practices Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
12 General Repetition Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
13 General Repetition Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006
14 General Repetition Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/ İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006

Kaynaklar

Ders Notu

Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) / Hatice Selen TEKİN / Müzik Eğitimi Yayınları 2016

Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı/  İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006

Ders Kaynakları

Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı)/  Hatice Selen TEKİN/  Müzik Eğitimi Yayınları 2016

Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı / İsmail Hakkı ÖZKAN / Ötüken Yayınevi 2006


Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5
1 Besides the Turkish music ,while searching the music with all respesct, musicologist also forms a critics view by synthesing the learned information considering requirements of time X
2 Musicologist;improves himself as a music person continuously; tries to connect informations and abilities which are appropriate for Professional ethics rules with other science areas X
3 examines the music considering its place in the education area, watches cultural developments and take up it in historical process while the music is one arm of the art X
4 Because Turkish music carries a nations name, musicologist analizes the trade among the other cultures considering its place and importance in the history. Student moves this to future X
5 Culture, history, literature, theories and solfej of Turkish music is supported with instrument information. Musicologist gives sufficient information to move it to future together with its past by compasing his music X
6 Musicologist;shows and secures the way of finding necessary document, materials, source and archive related to his own area X
7 While musicologist educates students who are candidate for science expertise, he also teaches lessons which have the formation to educate in education area. X
8 While learning to analyze our culture with scientific wiew, musicologist also gains the ability to make synthese with other cultures X
9 gives the ability to apply esthetic wiew in other art areas by the help of music art X
10 secures to have adequate information about applying technology in music area
11 gains the ability of examining universe information related to his own area
12 gains the ability of presenting information to other mass related to his own area.

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 60
PerformansGoreviUygulama 1 10
PerformansGoreviUygulama 2 10
PerformansGoreviUygulama 3 10
PerformansGoreviUygulama 4 10
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

; ;