Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Sosyal Uyum Becerilerinin Öğretimi OEO 306 6 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin özel eğitimde sosyal uyum becerilerinin tanımı ve kapsamını ayırt etmelerini sağlamak ve farklı yetersizlikleri olan çocuklara sosyal uyum becerilerinin kazandırılmasına yönelik müdahaleleri planlamalarını sağlamak

Dersin İçeriği

Temel kavramlar: temel beceriler, uyum becerileri ve toplumsal uyum becerileri; toplumsal becerilerinin tanımı: temel beceriler, sosyal beceriler ve pratik beceriler; temel becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi: işlevsel okuma-yazma, rakamlan, parayı, zamanı bilme; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde sosyal beceri gelişimi; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerd e sosyal ve duygusal zekâ; sosyal bece rileri oluşturan unsurlar; sosyal bece rilerin günlük ve iş yaşamındaki, toplumsal uyum sürecindeki önemi; sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi: kişilerarası ilişkiler, sosyal sorumluluk, özgüven, sosyal problem çözme, kurallara uyma; pratik becerileri n değerlendirilmesi ve öğretimi: günlük yaşam-özb akım becerileri; özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler e hangi toplumsal uyum becerilerini n kazandırılmasının uygun olduğuna karar verme; toplumsal uyum becerilerinin kazandınlması için değerlendirme araçlan hazırlama; öğretim ortamlan ve yöntemleri; öğretim sunma; kazandınlan becerilerin sürekliliğini ve genellenmesini sağlama.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal ve toplumsal uyum becerileri ile ilgili temel kavramları ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Temel becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi hakkında bilgi verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi hakkında bilgi verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Günlük yaşam ve özbakım becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi hakkında bilgi verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere hangi toplumsal uyum becerilerinin kazandırılmasının uygun olduğuna karar verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Öğretim ortamları ve yöntemleri hakkında bilgi verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Örnek öğretim oturumu uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin tanıtılması
2 Becerilerin değerlendirilmesi ve analizi İlgili konu hakkında araştırma
3 Beceri öğretim yöntemleri İlgili konu hakkında araştırma
4 Yeme becerilerinin öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
5 Giysileri çıkarma ve giyme becerilerinin öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
6 Tuvalet becerilerinin öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
7 Kişisel bakım ve temizlik becerilerinin öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
8 Ara sınav
9 Ev temizliği ve düzeni, mutfak becerilerinin öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
10 İşlevsel okur yazarlığın öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
11 Para kullanma ve saat okuma becerilerinin öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
12 Kendini yönetme becerilerinin öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
13 Sosyal beceri öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
14 Sosyal beceri öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
Kaynaklar
Ders Notu

Tekin-iftar, E., & Kırcaali-İftar, G. (2006). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. (3. Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. (yöntemlerle ilgili bütün bölümler)Varol, N. (2010). Beceri öğretimi ve özbakım becerilerinin kazandırılması. (4 Baskı) Ankara:Kök Yayıncılık3.Hafta Tekin-iftar, E., & Kırcaali-İftar, G. (2006). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. (3. Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. (yöntemlerle ilgili bütün bölümler)Varol, N. (2010). Beceri öğretimi ve özbakım becerilerinin kazandırılması. 4 Baskı) Ankara:Kök Yayıncılık.4.HaftaSucuoğlu, B. ve Çifci, İ. (2001). Yapamıyor mu? Yapmıyor mu?: Zihinsel Engelli Çocuklar İçin Sosyal Beceri Öğretimi, Ankara Üniversitesi Basımevi. 5.Hafta Özkan, Ş. (2007). Giyinme becerilerinin öğretimi. Özel Eğitim Dergisi, 6.Hafta Cavkaytar, A. (Editör). (2010). Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Rehberliği, Ankara: Maya Yayınevi.7.HaftaÖncül, N. & Yücesoy-Özkan, Ş. (2006). Zihin özürlü yetişkin kadınlara günlük yaşam becerilerinin kazandırılmasında videoyla model olmanın ekililiği. Eskişehir: Yayınlanmamış Araştırma Raporu.8.HaftaSucuoğlu, B., & Özokçu, O. (2005). Kaynaştırma öğrencilerinin sosyal becerilerinin Değerlendirilmesi. Özel Eğitim Dergisi, 6 (1) 41-579.HaftaSazak, E., & Çiftçi-Tekinarslan, İ. (2003). Zihin engelli birey için hazırlanan akran aracılı sosyal beceri öğretim programının etkililiğinin incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 4, (2), 13-30.

Ders Kaynakları

*Varol. N, (2005) Beceri öğretimi ve özbakım becerilerinin kazandırılması. Ankara; kök yayıncılık

*Sucuoğlu, B., ve Çifci, İ. (2001). Yapamıyor mu? Yapmıyor mu?: Zihinsel Engelli Çocuklar İçin Sosyal Beceri Öğretimi, Ankara Üniversitesi Basımevi. 

*Vuran, S. ve Çolak, A. (2002). Zihin Engellilerin Sosyal Yeterliklerin Geliştirilmesi. Yayımlanmamış Ders Notları, Anadolu Üniversitesi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 45
1. Final 55
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 8 8
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4