Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Matematik Öğretimi OEO 305 5 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ASLAN BAĞCI
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ASLAN BAĞCI,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Baran YAŞAR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Özel gereksinimli bireylere matematik öğretimi için müdahalelerin planlanması ve yürütülmesi sürecine ilişkin yöntem ve tekniklerin öğretmen adaylarına kazandırılması.

Dersin İçeriği

Matematik beceri ve kavramların değerlendirilmesi; matematik öğretimi ve planlaması; basamaklandınlmış öğretim ve doğrudan öğretim yaklaşımlan; problem çözme becerileri geliştirme; matematik programım uygulama, sayma, toplama, çıkarma, çarpma, bölme işlemlerinin öğretimi; matematik öğretiminde hata türleri ve analizi; işlevsel matematik becerilerinin öğretimi: değer (para), zaman, uzunluk ve ağırlık ölçüleri; geometri kavram ve becerilerinin öğretim yollan; kaynaştırma sınıfında matematik öğretimi için yapılabilecek uyarlamalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik matematik öğretim teknikleri/stratejileri; matematik öğretiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar; matematik öğretimini farklı özel eğitim gruplanna uyarlama

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etkili öğretim için matematiği planlama becerisi edinir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Matematiğin değerlendirilmesinde kullanılabilecek yöntem ve araçları bilir Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Sayı öncesi matematik becerilerini ve önemini tanımlar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Sayı hissi ve sayma kavramlarını tanımlar, temel matemeatik becerileriyle ilişkilerini açıklar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Basamak değeri kavramının nasıl öğretilmesi gerektiğini tartışır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Dört işlem becerilerinden toplama ve çıkarma işlemlerinin nasıl öğretilmesi gerektiğini tartışır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Dört işlem becerilerinden çarpma ve bölme işlemlerinin nasıl öğretilmesi gerektiğini tartışır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Temel işlemlerde akıcılığın geliştirilmesi için kullanılabilecek yöntem ve teknikleri açıklar Soru-Cevap, Anlatım,
9 Problem türlerini ve problem çözmede kullanılabilecek stratejileri açıklar Beyin Fırtınası, Anlatım,
10 Matematik becerilerinin öğretiminde doğrudan öğretim yönteminin kullanımını tartışır/açıklar Beyin Fırtınası, Anlatım,
11 Matematik becerilerinin öğretiminde etkileşim ünitelerinin kullanımını tartışır/açıklar Soru-Cevap, Anlatım,
12 Matematik becerilerinin öğretiminde yanlışsız öğretim yönteminin kullanımını tartışır/açıklar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
13 Matematik becerilerinin öğretiminde doğal öğretim yöntemlerinin kullanımını tartışır/açıklar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Etkili öğretim için matematiği planlama
2 Matematiğin değerlendirilmesi
3 Doğrudan öğretim modeli ile matematik becerilerinin öğretimi
4 Etkileşim ünitelerine dayalı olarak matematik becerilerinin öğretimi
5 Yanlışsız öğretim uygulamaları ile matematik becerilerinin öğretimi
6 Doğal öğretim uygulamaları ile matematik becerilerinin öğretimi
7 Sayı öncesi erken matematik becerileri
8 Vize
9 Sayı hissi ve sayma
10 Basamak değeri
11 Dört işlem becerileri: Toplama ve çıkarma
12 Dört işlem becerileri: Çarpma ve bölme
13 Temel işlemlerde akıcılığın geliştirilmesi
14 Problem çözme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemmanı tarafından hazırlanan ders sunuları

Ders Kaynakları

Yıkmış, A. (2005). Etkileşime dayalı matematik öğretimi. Kök Yayıncılık. 

Gürsel, O. (Ed.). (2017). Özel gereksinimli öğrencilere matematik becerileri ve kavramlarının öğretimini planlama ve uygulama. Vize Yayıncılık. 

Alptekin, S. (Ed.). (2020). Özel eğitimde matematik öğretimi: Matematik performansı düşük öğrencilere temel matematik becerilerinin öğretimi. Eğiten Kitap. 

Kargın, T. & Güldenoğlu, B. (Ed.). Özel eğitimde matematik öğretimi. Pegem Akademi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 45
1. Ödev 25
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 79
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,16
Dersin AKTS Kredisi 3