Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Jeofizik Mühendisliği Tasarımı JFM 401 7 0 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. MURAT UTKUCU, Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU, Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU, Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER, Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK, Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN, Doç.Dr. ALİ SİLAHTAR,
Dersin Yardımcıları Tüm öğretim üyeleri ve araştırma görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrenciler, teorik bilgiler ışığında jeofizik aletleri kullanarak araziden veri alma, veri işleme, değerlendirme ve yorumlama yeteneklerini arttırırlar.
Dersin İçeriği Karakteristik uygulamalar için jeolojik ve jeofizik araştırma tasarımı, jeolojik pusula ve GPS kullanılarak yer tespiti, ölçüm nokta ve profillerinin seçimi, gravite, manyetik, elektrik, elektromanyetik, sismik yansıma ve kırılma araştırmaları, sismik istasyon kurulumu, zayıf-kuvvetli yer hareketi ölçmeleri, GPR araştırmaları, jeofizik veri işlem ve yorumlama.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Arazi çalışmalarını tasarlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
2 Arazinin jeolojik yapısını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
3 Arazide kullanılacak yöntemlere karar verir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Jeofizik aletlerini kullanır ve ölçü alır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
5 Aldığı ölçüleri değerlendirir ve yorumlar Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Jeofizik ölçme yöntemleri ile ilgili ön çalışmalar
2 Arazi tasarımı, ölçüm nokta ve doğrultularının seçimi
3 Arazinin jeolojik ve tektonik açıdan incelenmesi
4 Arazinin jeolojik ve tektonik açıdan incelenmesi
5 Gravite-manyetik yönteminin arazide uygulanması
6 Veri-işlem teknikleri, değerlendirme ve yorum aşamaları
7 Elektrik-elektromanyetik yöntemlerin arazide uygulanması
8 Veri-işlem teknikleri, değerlendirme ve yorum aşamaları
9 Sismik yöntemlerin arazide uygulanması
10 Veri-işlem teknikleri, değerlendirme ve yorum aşamaları
11 Zayıf-kuvvetli yer hareketi ölçmeleri
12 Veri-işlem teknikleri, değerlendirme ve yorum aşamaları
13 Yer radarı ölçmeleri
14 Veri-işlem teknikleri, değerlendirme ve yorum aşamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1)Telford, W.M., Geldart, L.P., Sheriff, R.E., Keys, D.A. 1981. Applied Geophysics, Cambridge University Press.
2)Keary, P., Brooks, M., Hill, I, 2002. An Introduction to Geophysical Exploration, Blackwell Scientific Pub.
3)Reynolds, J.M. 2000. An Introduction to Applied and Environmental Geophysics, Wiley Pub.
4)Parasnis, D.S. 1986. Principle of Applied Geophysics, Chapman and Hall Ltd.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Proje / Tasarım 1 30 30
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 31 31
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5