Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları I YBP 101 1 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SEDA GÖGER
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SEDA GÖGER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yaşlanma ve yaşlılıkla ilgili temel kavramları ve mobilizasyonunun sağlanması için gereken bilgi, beceri ve tavırları kazandırmak.

Dersin İçeriği

Bakıma muhtaçlık, uzun dönem bakım ve sistem hastalıklarına yönelik bakım ve uygulamalar, yaşlının transferi ve pozisyonun sürdürülmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaşlanma ve yaşlılıkla ilgili temel kavramları tanımlar Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
2 Yaşlanma ile vücutta gelişen fizyolojik değişiklikleri tanımlar Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Yaşlanmayla ortaya çıkan sağlık sorunlarını tanımlar Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Sıcak ve soğuk uygulamalar konusunda bilgi sahibi olur Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Palyatif bakımı tanımlar ve palyatif bakım hastasının gereksinimlerini sıralar Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
6 Asepsi, antisepsi, aseptik teknik, dezenfeksiyon, sterilizasyon kavramlarını tanımlar Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
7 İstismar ve ihmale uğrayan yaşlının bakımı hakkında bilgi sahibi olur Soru-Cevap, Anlatım,
8 Yara, yaranın iyileşme evreleri, yara bakımı konusunda bilgi sahibi olur
9 Ağrı ve ağrı türlerini tanımlar, ağrıyı değerlendirir Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
10 Yaşlı/hastaya farklı yatış pozisyonlarının hangi durumlarda verilmesi gerektiğini tanımlar
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaşlanma ve yaşlılıkla ilgili temel kavramlar
2 Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili teoriler Biyolojik yaşlanma teorileri Sosyolojik yaşlanma teorileri Bakıma muhtaçlık kavramı Kır ve kentte sosyo-kültürel farklılıklar ve bakım
3 Türk toplumunda ailenin dönüşümü, göç ve yaşlılık- Sosyal güvenlik sistemi ve yaşlanma
4 Ailede bakım vericilerin sosyal destek sistemlerinin güçlendirilmesi, Yaşlıda sosyal destek sistemlerini güçlendirilmesi- Çevre ve Yaşlanma, Yaşlılıkta Birey-Fiziksel-Sosyal Çevre ilişkileri
5 Yaşam alanını düzenleme uygulamaları Fiziksel yaşam alanını düzenlenmesi Sosyal yaşam alanını düzenlenmesi Yaşlının güvenliği Çalışan güvenliği Mimari yapılarda yaşlılara uygun teknolojiler
6 Bakım hizmetlerinde destekleyici teknolojiler Hareketliliği destekleyici teknoloji
7 Yaşlıya yatak içinde pozisyon verme Lateral Sırtüstü Yüzüstü Yaşlıyı yatağın başucuna çekme Yaşlının transferini sağlama Vücut mekaniğini korumak Yatak içinde oturtmak Yaşlıyı yataktan sedyeye, sedyeden yatağa nakletmek Yaşlıyı sandalyeye oturtmak Yaşlı
8 Yaşlıya muayene ve tedavi sırasında pozisyon verme Dorsal rekümbent Litotomi Fowler Ortopne Trendelenburg Şok Sims Vücut mekanikleri ve yaşlı egzersizleri
9 Bakım kurumlarında şiddet, ihmal ve istismar riski
10 YIL İÇİ SINAVI
11 Öz Yönetim ve Yaşam Yönetimi Etkinliklerde risk yönetimi
12 Uzun dönem bakım kavramı Terminal dönemde yaşlı bakımı Ölüm kavramı ölüm anında gerekli işlemler Ölüm sonrası gerekli işlemler Yasal uygulamalar Kültürel uygulamalar
13 Sıcak ve soğuk uygulamalar Sıcak uygulama Soğuk uygulama Hareket sistemi hastalıklarında bakım ve uygulamalar
14 Sinir sistemi hastalıklarında bakım ve uygulamalar Hafıza koruma ve geliştirme uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Hatipoğlu İ., Hemşirelik esasları, C-1, Damla Matbaacılık, 1999, Ankara
2. Kocabalkon F., Geriatri, C-1, Dış İşleri Bakanlığı Basınevi, 1993, Ankara
3. Kutsal Y.G., Temel Geriatri, C-1, Güneş Tıp Kitabevleri, 2007, ANKARA
4. Sabuncu N.,Alpar Ş.E.,Karabacak Ü.,Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, 2008.
5. Atabek, T., Karadağ, A., Hemşirelik Esasları, Akademi Basın, 2012
6. Tufan İ., Gerontolojiye Giriş, İTGE Vakfı, http://www.itgevakif.com/pdfs/Gerontolojiye_Giri%C5%9F_itufan_sicher.pdf

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. X
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. X
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. X
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. X
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. X
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. X
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
11 Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar X
12 Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular X
13 Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5