Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziğinde Edvar Geleneği MZB 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Ferdi KOÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği edvâr geleneğini öğrencilere öğretmek, müzik edvâr ve risalelerini tanıtmak, Edvâr ve risâlelerdeki makam, usul ve enstrüman vb. konuların incelenmesi

Dersin İçeriği

Türk müziği teorisi tarihsel kaynakları arasında önemli bir yeri olan edvârların bölümleri, konuları, farklı yüzyıllara ait eserler üzerinden işlenecektir. Bu kaynaklar üzerinden Türk müziğinin kuramsal değişimleri hakkında bilgi sahibi olunacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziği edvâr geleneğini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
2 Türk müziği edvâr ve risâlelerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Edvâr ve risâlelerdeki müzik konularını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 Edvâr ve risâlelerdeki müzik konularının günümüzle karşılaştırmasını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edvâr ve risâle kitaplarının tanıtılması
2 Türk müziği edvâr geleneği
3 El- Kindî ile Fârâbî´nin edvâr ve risâleleri incelenmesi
4 İbn Sinâ ile Safiyüddin Urmevî´nin edvâr ve risaleleri incelenmesi
5 Kutbuddîn Şirâzi´nin risalelerinin incelenmesi
6 Abdülkâdir Merâgî ve edvarları´nın incelenmesi
7 Abdülaziz b. Abdülkadir Merâgi ve Mahmud b. Abdülaziz b. Abdülkadir Merâgî´nin edvarları incelenmesi
8 Alişah b. Hacıbüke ve İsmail Ankaravî´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi
9 Seydî ve Kırşehirli Nizameddin oğlu Yusuf Dede´nin risâlelerinin incelenmesi
10 Amasyalı Şükrullah, Fethullah Şirvâni, Abdurrahman Câmi, Lâdikli Mehmed Çelebi´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi
11 Hızır b. Abdullah, Kemânî Hızır Ağâ, Kadızade el Tirevî´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi
12 Kantemiroğlu, Nâyî Osman Dede, Mustafa Ali el-Kevserî, Gevrekzâde´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi
13 Ali Nutkî Dede, Abdülbakî Nasır Dede ve Tanbûrî Cemil Bey´in edvâr ve risâlelerinin incelenmesi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Edvâr ve risâle sahipleri üzerine yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri

Ders Kaynakları

Nûri Özcan, Bayram Akdoğan ders notları ve İslam Ansiklopedisi (TDV)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
9 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
10 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
11 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6