Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişim Etiği ITM 018 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTUNÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTUNÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Etik ve iletişim etiği kavramları ve uygulama örnekleri ile ilgili bilgiler vermek

Dersin İçeriği

Ders kapsamında haber medyası ve eğlence medyası metinleri etik yaklaşımlar çerçevesinde çözümlenir, tartışılır ve değerlendirilir; etik ve etikdışı uygulamalar betimlenir. Vaka analizleri üzerinden saptanan etikdışı sorunlara etik çözümler getirilir. Doğruluk, hesapverebilirlik, nesnellik, gerçek, ifade özgürlüğü, kamu çıkarı, özel hayat, farklılık, eşitlik, toplumsal cinsiyet-ırk-etnisite temsilleri gibi kavramlar; haber kaynakları, mülkiyet ilişkileri, habere konu olan kişi ve kurumlar gibi temel bileşenler; etik kodlar, özdenetim, meslek örgütleri ve yasal denetim mekanizmaları gibi kurumlar tanımlanır, tartışılır, birbirleriyle ilişkilendirilir ve medya metinleri üzerindeki etkileri değerlendirilir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etik, ahlak, hukuk ve din gibi kurumların toplumsal örgütlenme açısından benzerlikleri ve farklılıkları ile ilgili saptamalar yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Temel etik kuramlarını, yaklaşımlarını ve ilkelerini tarihsel bağlamlarıyla okur ve konumlandırır Soru-Cevap, Anlatım,
3 Etik meselelerde anlaşmazlıkların ve farklılıkların olanaklı olduğunu ifade eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Etiğin bir alt dalı olarak medya etiğinin temel kavramlarını ve uygulama alanlarını ifade eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Medyadaki görsel, işitsel ve yazılı metinlerdeki etikdışı uygulamaları saptar, betimler, çözümler Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 AHLAK KARŞILAŞTIRMASI, MESLEK ETİĞİ VE İLETİŞİM ETİĞİ ÖZEL HAYAT MAHREMİYET VE ETİK
2 İLETİŞİM ETİĞİNİN TARİHSEL TEMELLERİ
3 GAZETECİLİK ETİĞİ
4 GAZETECİLİK ETİĞİNDE YAPISAL BELİRLENİMLER VE SİYASET
5 TÜRKİYE'DE TARİHSEL GELİŞİMİYLE GAZETECİLİK ETİĞİ
6 ETİK İLKELER VE ETİK İLKELERİN İZLENMESİ
7 ARA SINAV
8 GÖRÜNTÜ ETİĞİ VE TELEVİZYON HABERCİLİĞİ
9 HABERLER VE HABER ETİĞİ
10 YAYGIN MEDYA’DA ETİK, ÖZGÜRLÜK VE HESAPVEREBİLİRLİK
11 BİREYSEL ÖZGÜRLÜK, ETİK VE HABER DEĞERLERİ
12 REKLAMCILIK ETİĞİ
13 HALKLA İLİŞKİLER ETİĞİ
14 İLETİŞİM ETİĞİNİN ELEŞTİRİSİ
Kaynaklar
Ders Notu

DERS KONUSUYLA İLGİLİ TEZLER VE RAPORLAR

DERSLE İLGİLİ ÖRNEK HABER METİNLERİ

Ders Kaynakları

RUHDAN UZUN, İLETİŞİM ETİĞİ: SORUNLAR VE SORUMLULUKLAR, ANKARA: DİPNOT YAY, 2016.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim Tasarımı ve Medya alanının gerektirdiği kuramları sıralar. X
2 İletişim tasarımcısı ve Medya uzmanı olarak etik değerleri göz önünde bulundurur ve topluma karşı sorumluluk bilinciyle hareket eder. X
3 Bir iletişim tasarımcısı olarak etkili iletişim ve medya üretiminin unsurlarını sıralar. X
4 İletişim Tasarımı ve Medya alanında gerekli medya içeriklerini üretir ve tasarlar. X
5 Çok yönlü olan medya mesajlarını, yine medya araçlarını kullanarak, daha anlaşılır olmasını sağlar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 10 10
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5