Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma Yöntem ve Teknikleri ILT 205 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN
Dersi Verenler Doç.Dr. SİMGE ÜNLÜ, Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN, Arş.Gör.Dr. BERKAY BULUŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal bilimlerde araştırmanın nasıl yapılacağını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Sosyal bilimlerde araştırmanın bileşenleri örneklerle işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilimlerde araştırmanın unsurlarını sayar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Araştırma yöntemlerini uygun olarak kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Araştırmanın nasıl yapılması gerektiğinin farkındadır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Araştırmacının sahip olması gerektiği özellikleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Etkin bir araştırma raporu hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Temel Kavramlar (Bilim, Bilgi, Nesnellik vb.)
3 Nicel Araştırmalar
4 Nitel Araştırmalar
5 Araştırma Sorusu Nasıl Belirlenir?
6 İkincil Kaynak Kullanımı (Literatür Taraması)
7 Ara Sınav
8 Kaynak Gösterimi
9 Nicel Veri Toplama Teknikleri
10 Nitel Veri Toplama Teknikleri
11 Anket, Anket Tipleri, Anket Sorularının Hazırlanması
12 SPSS Programı, Verilerin Kodlanması ve Analiz I
13 Öğrenci proje sunumları I
14 Öğrenci proje sunumları II
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Punch K. (2005) Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, Siyasal Kitabevi 

Aziz, A. (2022). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Nobel Akademik Yayıncılık

Geray, H. (2016). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel yöntemlere Giriş. Ütopya Yayınları, Ankara

Erdoğan, İ. (2012) Pozitivist Metodoloji ve Ötesi, Erk Yayınları, Ankara

Yıldırım A ve Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Y., Ankara

Yıldırım, B. (2015). (Ed.). İletişim Araştırmalarında Yöntemler. Literatürk, Konya

Neuman, L.N. (2019). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. (I-II). (Çev.) Ö. Akkaya, Siyasal Kitabevi, Ankara

Şencan, İ. ve Doğan, G. (2017). Bilimsel Yayınlarda Kaynak Gösterme, Tablo ve Şekil Oluşturma Rehberi, Türk Kütüphaneciler Derneği

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir.
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar.
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir.
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir.
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir.
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir.
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir.
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir.
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir.
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir.
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir.
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir.
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder.
21
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir.
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar.
29
30
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 20
2. Ödev 20
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5