Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematiksel İstatistik KAL 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Genel matematik dersini biliyor varsayılır.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HALİM ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Matematiksel İstatistik herhangi bir bilimsel araştırmanın gerekli bir parçasıdır. Matematiksel İstatistik, fiziksel, sosyal ve özellikle mühendislik bilimlerinde ortaya çıkan problemlere düzenli olarak uygulanmaktadır. Bu dersin amacı, istatistiksel veri analizinin kavramlarını tanıtmak ve metodlarını, vermektir.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar ve semboller. Olasılık Uzayları. Bir değişkenli olasılık dağılımları. Çok değişkenli olasılık dağılımları. Matematiksel beklenen değer. Bağımsız rasgele değişkenlerin toplamları. Örneklemler ve örneklem dağılımları. İstatistiksel tahmin. İstatistiksel sonuç çıkarma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Araştırma konusu ile ilgili örnekleme planı yapabilir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Araştırma konusu ile ilgili veri derleyebilir. Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
3 Verileri analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Verilere dayalı olarak tahmin yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Verilere dayalı olarak planlama ve kestirim yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 Problem çözme becerisi gelişir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
7 Olayları yorumlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
8 Çalışma alanı ile ilgili parametre seçimini yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
9 Fiziksel problemler için matematiksel modelleri yorumlama yeteneğini geliştirir. Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
10 Görsel değerlendirmeler için sunum yapma becerisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
11 Araştırmalar için hazır paket programları anlama ve uygulama yeteneğini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
12 Araştırma problemine model uydurma becerisi gelişir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar ve semboller
2 Olasılık Uzayları
3 Bir değişkenli olasılık dağılımları
4 Çok değişkenli olasılık dağılımları
5 Matematiksel beklenen değer
6 Matematiksel beklenen değer
7 Bağımsız rasgele değişkenlerin toplamları
8 Örnekleme ve örnekleme yöntemleri
9 Örneklem dağılımları
10 Verilerin düzenlenmesi
11 Verilerin analizi
12 İstatistiksel tahmin
13 İstatistiksel sonuç çıkarma
14 İstatistiksel sonuç çıkarma
Kaynaklar
Ders Notu

Prof. Dr. Halim Özdemir ve Yrd. Doç. dr. Nesrin Güler, Matematiksel İstatistik (Uzaktan Öğretim) Ders Notları,  Sakarya Üniversitesi  2012, 

Ders Kaynakları

1) Paul L. MEYER, Introductory probability and statistical applications, Addison-Wesley Publishing Company, USA,1970.

2) Akdeniz, F, Olasılık ve istatistik, Baki Kitaevi, Seyhan/ADANA, 1998
3) Alexander M. MOOD, Franklin A. GRAYBILL and Duane C. BOES, Introduction to the theory of statistics, McGRAWHILL BOOK COMPANY, New York, 1974.
4) Çınlar, E., Introduction to stochastic processes, Prentice-Holl, Inc., New Jersey, 1975.
5) Robert V. HOGG and Allen T. CRAIG, Introduction to mathematical statistics, Macmillan Publishing Co. Inc., New York, 1978.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sürdürülebilir kalkınma ve kalite sağlama ve iyileştirme alanında gelişmelerin sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme ve gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 15
2. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 15 15
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 30 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6