Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Lineer Cebir EKO 211 3 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NESRİN GÜLER
Dersi Verenler Prof.Dr. NESRİN GÜLER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere lineer cebir temel kavramlarını tanıtmak, lineer cebir uygulamalarını ekonometri ve istatistik gibi derslerde kullanabilmelerini sağlamaktır.  

Dersin İçeriği

Lineer denklem sistemleri ve çözümleri, lineer denklem sisteminin matrislerle ifade edilmesi, lineer denklem sistemlerinin matris yöntemleri kullanılarak çözülmesi. Matrisler üzerinde işlemler, bir matrisin tersi, determinantı, rankı ve bunların lineer denklem sistemlerinin çözümleri ile olan ilişkileri, bazı özel tipli matrisler, vektörler, vektörel işlemler, kare matrisin öz değer ve öz vektörler ve bunların lineer denklem sistemleri ile olan ilişkileri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lineer denklem sistemlerini ve matrisleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Bir lineer sistem veya matrisin satır indirgenmiş eşolon formunu elementer satır işlemleri kullanarak bulur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Verilen lineer denklem sistemlerini çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Determinantların özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Matris ve determinantları lineer denklem sistemlerine uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Lineer denklem sistemleri teorisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
7 Bir kümenin lineer bağımlı yada bağımsız olduğunu belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Baz ve boyut kavramlarını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Lineer Denklem Sistemleri
2 Lineer Denklem Sistemleri Üzerine Elementer İşlemler
3 Matrisler ve Lineer Sistemlerin Satır İndirgenmesi
4 Matrisler Üzerinde İşlemler
5 Lineer Sistemlerin Matris Biçimi ve Matris Denklemleri
6 Matris Tersleri ve Kare Lineer Sistemler
7 Lineer Denklem Sistemleri Teorisi
8 Determinant Kavramı ve Determinantın Özellikleri
9 Arasınav
10 Cramer Kuralı ve Tersin Adjoint Biçimi
11 R^2 ve R^3'te vektörler
12 Lineer Bağımlılık ve Bağımsızlık, Baz ve Boyut
13 Özdeğerler ve Özvektörler
14 Köşegenleştirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı ders notları,

Stewart VENIT, Wayne BISHOP, Elementary linear algebra, McGraw Hill, Boston, 1985

Ders Kaynakları

1.Basic Linear Algebra, T.S. Blyth and E. F. Robertson, Second ed. Springer.
2.Linear Algebra, John, B. Fraleigh and Raymond A. Beauregard, Addison Wesley, 1990, second ed.
3.David C.Lay, Linear Algebra and Its Applications, Pearson, 2003..
4.Lineer Cebir, Arif Sabuncuoğlu, Nobel yayınları, 2008.
5.Linner Cebir, H.Hilmi Hacısalihoğlu, Gazi Üniversitesi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. X
2 Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. X
3 Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak.
4 Genel ekonometrik teori bilgisi.
5 Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak.
6 Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek
7 Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak X
8 Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme X
9 Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 3 8 24
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5