Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik Jeofiziği | JFM 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere mühendislik jeofiziği kapsamında yer alan yöntem ve araştırma konuları hakkında genel bilgilerin anlatılması ve kavratılması, bu konuda son yıllarda yapılan en son makaleler. |
Dersin İçeriği | İmar için uygun seçim, tasarım, projelendirme ve modelleme uygulamasını kazandırmak- Mühendislik yapıları (baraj, liman, köprü, karayolu, demiryolu, nükleer santral, metro, tünel, boru hattı,...vb.) ve zemin ilişkileri Zemin ve kayaların çeşitli fiziksel özellikleri (sismik hız, yoğunluk, elektrik özdirenç, mıknatıslanma, rakyoaktivite, soğurma)- Jeofizik yöntemler ile zeminin dinamik özelliklerinin belirlenmesi- Güzergah ve yer seçimi - Yeraltı boşlukların belirlenmesi Kirlenme ve tuzlanma Çatlak oranının belirlenmesi Yeraltı şebekelerinin (PTT hatların, su boruları, kanalizasyoni güç hattı, eski su hatları,...vb.) aranması Yeraltı dehlizlerinin, mağaralarının ve dokunum zonlarının belirlenmesi Yeraltı tabakalarının belirlenmesi - Uygulamalar ve seçilmiş örneklerin incelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lisansüstü Jeofizik Bilimleri ve Mühendislik jeofiziği bilgilerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
2 | Mühendislik jeofiziği ile ilgili detaylı bilgileri ve teknolojileri ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
3 | Mühendislik yapıları (baraj, liman, köprü, karayolu, demiryolu, nükleer santral, metro, tünel, boru hattı,...vb.) ve zemin ilişkilerini kavrar | Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Jeofizik yöntemler ile zeminin dinamik özellikleri tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
5 | Jeofizik yöntemler ile zeminin dinamik özellikleri tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
6 | Yeraltı tabakalarının tayini ve takibini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
7 | Jeofizikte proje tasarımı ve rapor yazımını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Jeofizikte proje tasarımı ve rapor yazımı. | Hafta Makale |
2 | Mühendislik yapıları (baraj, liman, köprü, karayolu, demiryolu, nükleer santral, metro, tünel, boru hattı,...vb.) ve zemin ilişkileri. | Hafta Makale |
3 | Zemin ve kayaların çeşitli fiziksel özelliklerinin (sismik hız, yoğunluk, elektrik özdirenç, mıknatıslanma, rakyoaktivite, soğurma) jeofizik yöntemlerle belirlenmesi. | Hafta Makale |
4 | Jeofizik yöntemler ile zeminin dinamik özelliklerinin | Hafta Makale |
5 | Jeofizik yöntemler ile zeminin dinamik özelliklerinin | Hafta Makale |
6 | Güzergah ve yer seçimi. | Hafta Makale |
7 | Yeraltı boşlukların belirlenmesi. | Hafta Makale |
8 | Kirlenme ve tuzlanma. | Hafta Makale |
9 | Çatlak oranının belirlenmesi. | Hafta Makale |
10 | Yeraltı şebekelerinin (PTT hatların, su boruları, kanalizasyoni güç hattı, eski su hatları,...vb.) aranması. | Hafta Makale |
11 | Yeraltı şebekelerinin (PTT hatların, su boruları, kanalizasyoni güç hattı, eski su hatları,...vb.) aranması. | Hafta Makale |
12 | Yeraltı dehlizlerinin, mağaralarının ve dokunum zonlarının belirlenmesi. | Hafta Makale |
13 | Yeraltı tabakalarının tayini ve takibi | Hafta Makale |
14 | Uygulamalar ve seçilmiş örneklerin incelenmesi. | Hafta Makale |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bracinac Z., Jangi M., 1978, Engineering- Geological Maps of Seismic Regions Y. (Cartes Geotechniques des Regions Seismiques) Bulletin of the İnternational Association of Engineering Geology N. 18, 27-32 Imai T. and Yoshimura M. 1976, The Relation of Mechanical Properties of Soil to P and S Wave Velocities for Ground in Japan, URANA RESEARCH INSTITUTE, OYO corp Kovacs W.D., and Holtz R.D. 1981, An Introduction to Geotechnical Engineering, Prentice-Hall Civil Engineering and Engineering Mechanics Series. Özaydın K. 1982, Zemin Dinamiği, Deprem Mühendisliği Türk Milli Yayınları, No. 1. Türker, E. 1988, Sismik Yöntemlerle Zemin Taşıma Gücünün Saptanması, Doktora Tezi, A.Ü. Isparta Mühendislik Fakültesi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Sözlü Sınav | 8 | 5 | 40 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |