Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşitme Yetersizliğinde İletişim Becerilerinin Desteklenmesi OEO 021 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ASLAN BAĞCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Baran Yaşar

Arş. Gör. Feyza Keskin

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İşiten ve işitme yetersizliği olan çocukların dil edinimleri hakkında bilgi sahibi olarak dil ve konuşma ediniminin desteklenmesini bilgi düzeyinde kazandırmak.

Dersin İçeriği

İşiten ve işitme yetersizliği olan çocukların dil edinim teorileri, süreçleri, dil gelişim özellikleri, dinleme becerileri, dinlemeyi destekleyen araçlar, dil ve konuşmayı sağlayan yöntem ve stratejiler

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İşiten çocukların dil edinimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olur.
2 İşiten çocukların dil edinim sürecinde yetişkinler ile girdikleri dilsel yaşantıları fark eder.
3 İşiten çocukların dil gelişim özelliklerini tanır.
4 Dil ediniminde dinlemenin önemini kavrar.
5 İşitme engellilerin kısa dönem ve uzun dönem hafızaları hakkında bilgilenir.
6 İşitme engelli çocukların eğitim ortamlarını düzenler.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşiten çocukların dil edinimi hakkında teoriler
2 İşiten çocukların dil edinimi süreçleri
3 İşiten çocukların dil edinim sürecinde yetişkinler ile girdikleri dilsel etkileşim ve yaşantıları
4 İşiten çocukların dil edinim sürecinde yetişkinler ile girdikleri dilsel etkileşim ve yaşantıları
5 İşiten çocukların dil gelişim özellikleri
6 İşiten çocukların dil gelişim özellikleri
7 İşitme engellilerde dinleme becerisi
8 Dinlemeyi destekleyici araçlar
9 İşitme kayıplı çocukların eğitim ortamlarının düzenlenmesi
10 İşitme kayıplı çocukların eğitim ortamlarının düzenlenmesi
11 İşitme engellilerin kısa dönem ve uzun dönem hafızaları
12 İşitme engellilerin dil ve konuşma edinimini sağlayan yöntem ve stratejiler
13 İşitme engellilerin dil ve konuşma edinimini sağlayan yöntem ve stratejiler
14 İşitme engellilerin dil ve konuşma edinimini sağlayan yöntem ve stratejiler
Kaynaklar
Ders Notu

Acarlar, F. (2001). Sembolik oyunun dil gelişimi ve dil bozukluklarıyla ilişkisi. Özel Eğitim Dergisi, 3 (1), 25 33.

Acarlar, F., Ege, P. (1996). Türkçe kazanımında kullanılan fonolojik süreçlerin incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 11(38). 3543.

Aksu-Koç, A. (2005). Dil edinimi araştırmalarının dil bozuklukları açısından önemi. 2. Ulusal Dil ve konuşma Bozuklukları Kongresi- Bildiri Kitabı, Kök Yayıncılık 39-56.

Bayhan, P., Saranlı, A.G., (2010). Vygotskynin Kuramına Dayanan Kendine Yönelik Konuşma Davranışının Okul Öncesi Dönemdeki Gelişimi ve Uygulamalarda Kullanımı. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (3), 819-834.[4]

Ders Kaynakları

Özel Gereksinimli Bireylerde Dil Gelişimi. H, Sarı- H, Gökdağ. Vize Akademik

Yetersizliği Olan Bireylerin Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi, (2021).  F. Acarlar ve Ö. Diken, Pegem Akdemi Yayıncılık.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 20 20
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,76
Dersin AKTS Kredisi 4