Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Fizik FIZ 208 4 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Fizik-1, Fizik-2; Matematik-1, Matematik 2 ve diferansiyel denklemler derslerinden başarılı olmak.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DAVUT AVCI
Dersi Verenler Prof.Dr. DAVUT AVCI,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere Modern fiziğin klasik fizikten farklılıklarını kavratmak ve kuantum mekaniği için bir temel oluşturmak

Dersin İçeriği

Mesleki etik ilkeler ve sorumluluklar, Özel ve genel relativite teorisi, Modern fizik konularına yol açan bazı deney ve olaylar, Kuantum kavramı ve teorisine giriş, atomların kuantumlu yapısı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İleri düzeyde fizik konularını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
2 Kuantum mekaniği kavramlarının açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
3 Yeni teknolojilerde kuantum mekaniğinin kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
4 Değişik potansiyellerde Schrödinger denklemini çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
5 Bohr teorisini çok elektronlu atomlara uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
6 Problemleri çözer. Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mesleki etik ilkeler ve sorumluluk bilinci üzerine karşılaşılabilecek durumların özeti, Lorentz dönüşümleri(uzunluk kısalması ve zaman genişlemesi) [1] Sayfa 1-7
2 Relativistik mekanik (relativistik kütle, momentum, kuvvet ve enerji) [1] Sayfa 8-12
3 Fizik teorileri ve karşılatırılmaları [1] Sayfa 14-19
4 Planckın kuantum hipotezi, foton kavramı [1] Sayfa 20-24
5 Siyah cisim ışıması, fotoelektrik ve Compton olayı [1] Sayfa 25-43
6 De Broglie hipotezi, Bohr tamamlama ilkesi, dalga paketleri ve parçacıklar, heisenberg belirsizlik ilkesi [1] Sayfa 45-60
7 Kuantum mekaniğinin postülatları [1] Sayfa 85-90
8 Dalga fonksiyonu kavramı, olasılık yoğunluğu ve akısı [1] Sayfa 91-93
9 ARASINAV
10 Relativistik olmayan Schrödinger denklemi [1] Sayfa 94-96
11 Değişik potansiyellerde Schrödinger denkleminin çözümü [1] Sayfa 97-120
12 İlk atom modelleri,Bohr atom modeli (hızların, yarıçapların ve enerjilerin kuantumlanması) [1] Sayfa 139-144
13 Atomlarda uyarılma enerjileri, Bohr teorisine düzeltme ve diğer atomlara uygulama [1] Sayfa 145-150
14 Uygulama Problemleri
Kaynaklar
Ders Notu

[1]Modern Fizik, J. R. Taylor, C. Zafaritos, Çev: B. Karaoğlu, Güven Yay., İstanbul, 1996.

Ders Kaynakları

Kuantum Fiziği, E. Aygün, M. Zengin, Bilim Kit., İstanbul, 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi
2 Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama
3 Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi
4 Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama
5 Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi
6 Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi
7 Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi
8 Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi
9 Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi
10 Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi
11 Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 8 8
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 5