Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Felsefesi EBB 106 2 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU, Doç.Dr. ZEYNEP DEMİRTAŞ, Doç.Dr. DUYGU GÜR ERDOĞAN, Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Filiz Bacaksız

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğretmen adaylarının felsefe ile ilgili temel kavramları, eğitim felsefesinin içeriği ve bağlamını, felsefi bakış açısının eğitime yansımalarını kavrayabilmelerine yönelik bilişsel ve duyuşsal yeterlikler kazandırmak bu dersin temel amacıdır.

Dersin İçeriği

Felsefenin temel konuları ve sorun alanları, temel felsefi akımlar ve eğitim, eğitim felsefesi akımları, Doğu, İslam ve Batı filozoflarının eğitim görüşleri, insan doğası ve eğitim, Siyasi ve ekonomik ideolojiler ve eğitim, Türk eğitim felsefesinin temelleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Felsefenin temel kavramlarını açıklayabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eğitimi etkileyen felsefi akımları açıklayabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Eğitim felsefesi akımlarının (İlerlemecilik, daimicilik, esasicilik, yeniden kurmacılık) eğitimle ilişkisini yorumlayabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Felsefe tarihinde yer alan filozofların eğitime ilişkin görüş ve düşüncelerini tanıyabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Var olan eğitim sorunlarına eleştirel bir yaklaşım geliştirebilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Temel felsefi akımlardan etkilenen eğitim sistemlerinin amaçları ve işleyişlerini değerlendirebilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Felsefenin tanımı ve felsefenin içeriği-Felsefenin alanları Epistemoloji İlgili Kaynak
2 Ontoloji-Aksiyoloji -Mantık İlgili Kaynak
3 Eğitimin tanımı-Felsefe ve eğitim arasındaki ilişki-Felsefenin eğitime katkıları İlgili Kaynak
4 Eğitimin diğer sistemlerle ilişkisi(toplumsal-ekonomik-politik-siyasi-kültürel) İlgili Kaynak
5 Felsefi akımlar (idealizm, realizm) İlgili Kaynak
6 Felsefi akımlar (natüralizm, ampirizm, rasyonalizm) İlgili Kaynak
7 Felsefi akımlar (pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) İlgili Kaynak
8 Ara Sınav İlgili Kaynak
9 Eğitim Felsefeleri (İlerlemecilik, Daimicilik) İlgili Kaynak
10 Eğitim Felsefeleri (Esasicilik, Yeniden Kurmacılık) İlgili Kaynak
11 Doğu, İslam ve Batı filozoflarının eğitim görüşleri-1 İlgili Kaynak
12 Doğu, İslam ve Batı filozoflarının eğitim görüşleri-2 İlgili Kaynak
13 İdeoloji ve eğitim İlgili Kaynak
14 Türk eğitim felsefesinin temelleri İlgili Kaynak
Kaynaklar
Ders Notu

Derse ait dokümanlar ve ders notları SABİS akademik bilgi sistemi üzerinden paylaşılacaktır.

Ders Kaynakları

Alkan, C. (1983). Eğitim felsefesi. Bursa: Uludağ Üniversitesi

Cevizci, A. (2018). Eğitim felsefesi. İstanbul: Say

Çüçen, A. Kadir (2007). Felsefeye giriş. Bursa: Asa

Güçlü, M. (2021). Eğitim Felsefesi. Ankara: PegemA.

Sönmez, V. (2008). Eğitim felsefesi. Ankara: Anı.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3