Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkçe Öğretiminde Şiir Bilgisi Dersleri TEG 518 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkçe Eğitiminde şiirin ve şiir bilgisinin önemini kavratmak. Aristoteles’ten günümüze “poetika” konusunda iler, sürülen görüşleri öğretmek. Ayrıca son dönemin üç önemli poetikası üzerinde durarak bunların şiirler üzerinden uygulamasını yapmak. 

Dersin İçeriği

Poetika konusu Aristo’dan bu yana bilinen ve incelenen bir konu olmasına rağmen Türk Edebiyatında nasıl bir gelişme göstermiştir? Eski edebiyatımızda neden batılı anlamda poetikalara rastlanmamaktadır? Bizde Tanzimatla birlikte başlayan şiir üzerindeki düşünceler nasıl gelişmiştir? Türkçe Eğitiminde Şiir Bilgisi derslerinde, yukarıdaki soruların cevapları ile birlikte bu ortak konuların bizim şairlerimiz tarafından nasıl değerlendirildiği karşılaştırmalı bir şekilde işlenecektir. Bunun yanında Cumhuriyet Devrinin üç önemli Poetikası üzerinde durulacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aristoteles’in Poetikasını öğrenir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Tartışma,
2 Divan Şiirinde poetika gerçeğini görür Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Yeni Türk Şiirini Poetik açıdan değerlendirir Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Son dönem poetikalarını öğrenir ve karşılaştırır Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 ) Poetikaları metin üzerinde uygular Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
6 ) Cumhuriyet Dönemi ve önceki poetikaları karşılaştırır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin içeriği ve kaynak eserlerin tanıtımı Kaynaklar temin edilecek
2 Poetika nedir? Aristoteles’nun Poetikası, Şiir sanatının özü sorunu.
3 Andülhak Hamit, Makber Mukaddimesi, Tevfik Fikret ve Cenab’ın şiir görüşleri
4 ORHAN VELİ VE GARİP ÖNSÖZÜ, Pozitivist fakat Negatif Bir Poetika.
5 Şiir Dili, Şiir Kime Hitap Edecektir, Resimle Müzik Arasında Şiir
6 Sürrealizm Karşısında, Şiirde Bütünlük
7 Ahmet Haşim’in ve Poetikasının Karşısında
8 Ara sınav
9 AHMET HAŞİM VE PİYALE ÖNSÖZÜ,Tenkitçi Karşısında A.Haşim
10 Şiir, Şu Bilinmeyen, Ruhun Sesi, Şiirde Mânâ, Resullerin Sözü Gibi
11 Yahya Kemâl, Şiirde Otuz Senem
12 NECİP FAZIL ve POETİKASI Şiir Üzerine
13 Mahkemelerde ve Akademyada Şairler Sorgulanıyor Tarifler, Şiirin İç Piramidi,
14 AHMET HAMDİ TANPINAR, İSMET ÖZEL VE ŞİİR
Kaynaklar
Ders Notu

M.Orhan OKAY, Poetika Dersleri, 2.Baskı, Hece yay., Aralık 2005

Ders Kaynakları

Aritoteles, Poetika, Remzi Kitabevi, On Üçüncü Baskı, Ocak 2006

Hakan SAZYEK, Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi, Ank.,1996 İş Bankası Kültür Yay.

Hasan EREN, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, Ankara 1999

Cem DİLÇİN, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK, Ankara 2000

Yahya Kemal BEYATLI, Edebiyata Dair, İst.Fetih Cem. İst.1984

İsmet ÖZEL, Şiir Okuma Klavuzu, Şule Yay. İst.2002

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
2 0 MB
6 0 MB
6 0 MB
7 0 MB
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Ara Sınav 1 21 21
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6