Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlkokulda Sosyal Bilgiler Öğretimi SNF 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler Doç.Dr. EBRU UZUNKOL,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Elife Nur SAYDAM

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal bilgiler alanını farklı boyutlarıyla tanıma, sosyal bilgiler alanı ile ilgili güncel bilimsel araltırmaları takip etme ve sosyal bilgiler dersinde farklı düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalar yapabilme konusunda beceri kazandırmaktır. 

Dersin İçeriği

Sosyal bilgiler dersinin kapsamı, sosyal bilgiler dersinin tarihçesi, sosyal bilgiler dersinde okuryazarlık becerileri, sosyal bilgiler dersinde farklı yöntem ve teknikler, sosyal bilgiler dersinde zamana ve mekana ilişkin düşünme becerileri, sosyal bilgiler dersinde demokratik değerler, sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenme ortamları, sosyal bilgiler dersinde sanat ve estetik.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilgiler dersinin yapısını kavrar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerini kazandırma yolları hakkında bilgi sahibi olur. Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Sosyal bilgiler dersinde sınıf içi ve sınıf dışı öğretim yöntemlerini kullanır. Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Sosyal bilgiler dersine yönelik yürütülen araştırma sonuçlarını analiz eder. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş ve sosyal bilgiler öğretiminin gerekliliğinin tartışılması
2 İlkokul sosyal bilgiler dersinin gerekliliği, kapsamı ve sosyal bilgiler öğretim programının incelenmesi
3 Sosyal bilgiler dersinin tarihi gelişimi
4 Sosyal bilgiler dersinde okuryazarlık becerileri ve öğretilmesi
5 Sosyal bilgiler dersinde zamansal düşünme becerileri
6 Sosyal bilgiler dersinde zamansal düşünme becerileri
7 Sosyal bilgiler dersinde mekânsal düşünme becerileri
8 Sosyal bilgiler dersinde mekânsal düşünme becerileri
9 Ara sınav
10 Sosyal bilgiler dersinde demokratik değerlerin kazandırılması
11 Sosyal bilgiler dersinde kanıt temelli öğrenme
12 Sosyal bilgiler dersinde sanat ve estetik
13 Sosyal bilgiler dersinde ölçme ve değerlendirme
14 Sosyal bilgiler alanında son beş yılda yürütülen araştırmaların analizi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Safran, M. (2021). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. 

Sunal, C. S., & Haas, M. E. (2005). Social Studies for the Elementary and Middle Grades. Pearson Education İnc

Kabapınar, Y. (2019). Kuramdan Uygulamaya Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Öğretimi: Hayat Bilgisi Öğretiminden Tarih Öğretimine. Ankara: Pegem Akademi.

Mindes, G. (2006). Teaching young children social studies. praeger publishers. Westport, Greenwood Publishing Group.

Zarrillo, J. J. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretimi, B. Tay ve S. B. Demir (Çev. Ed). Ankara: Anı Yayıncılık.

A. Şimşek ve S. Kaymakcı (Ed.), Okul dışı sosyal bilgiler öğretimi içinde (ss. 114-134). Ankara: Pegem Akademi

Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ilkokul ve ortaokul (4, 5, 6 ve 7. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx.

Chapin, J.R. (2006). Elementary Social Studies: a practical guide (6th ed.). Boston: Pearson

Martorella, P.H. (1998). Social studies for elementary school children: Developing young citizens (2nd ed.). New Jersey: Merrill Prentice Hall

Michealis, J.U. and Garcia, J. (1996). Social Studies for children: A guide to basic ınstruction (11th ed.). Boston: Allyn and Bacon.

Welton, D.A. and Mallan, J.T. (1999). Children and their world: Strategies for teaching social studies (Sixth Edition). Boston, Houghton Mifflin Company

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar. X
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır. X
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır. X
4 Sınıf eğitimi alanında bir üst eğitim olarak doktora eğitimine devam etmek için gerekli öğrenme becerilerini kazanır ve bu becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. X
5 Sınıf eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür. X
6 Sınıf eğitimi alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir. X
7 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ara Sınav 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 133
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,32
Dersin AKTS Kredisi 6