Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mimari Tasarım Vııı MIM 402 8 4 + 4 6 11
Ön Koşul Dersleri

Mimari Tasarım VII

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CEM KIRLANGIÇOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. İSMAİL HAKKI DEMİR, Doç.Dr. HATİCE SENEM DOYDUK, Arş.Gör.Dr. MERVE ERTOSUN YILDIZ, Arş.Gör.Dr. EMRE DEMİRTAŞ, Prof.Dr. TAHSİN TURĞAY, Doç.Dr. CEM KIRLANGIÇOĞLU, Arş.Gör. ÖMER FARUK BAYRAKTARLI, Öğr.Gör. İLKER ERDOĞMUŞ, Dr.Öğr.Üyesi BEKİR HÜSEYİN TEKİN, RABİA KOCAER, Doç.Dr. SÜHEYLA BÜYÜKŞAHİN, Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AKİF YILDIZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Mimari Tasarım-VIII (Diploma Projesi)  mimarlık eğitiminin genel kapsamlı, son değerlendirme aşamasıdır. Geçmiş yedi yarıyıl boyunca alınan Mimari Tasarım derslerinde verilen haftalık kritikler, karşılıklı düzeltmeler, Diploma Projesinde bulunmamaktadır.  Diploma Projesinin amacı; öğrencinin mimarlık lisans eğitimi sürecinde edinmiş olduğu mimarlık disiplinine yönelik bilgi ve beceriye ve mesleki yetkinliğe eriştiğini kanıtlayan kendi tasarımının temsillerini, kendisine bildirilen süreç aşamaları sonunda, mesleki yetkinliği taşır bir şekilde sunmasıdır. 

Dersin İçeriği

Diploma Projesi sürecinde, mimar adayı, Mimarlık Bölümünün "Mimari Tasarım Dersleri Yönergesi" içeriğine uygun olarak belirlenen program ve yerin kapsam ve bağlamına ilişkin yaptığı araştırma, analiz çalışmalarını ve mimari tasarımına yönelik kabullerini ilk arajüride, ilk arajüride tartışılan kabullerin mekânsal pratiklerini, tümdengelim (kütle çalışmaları) ve tümevarım (asal fonksyonların tanımı) yaklaşımlarının sunumlarını ikinci ve üçüncü arajüride,  jüri heyeti önünde sunar. Diploma Projesi süreci; proje, 3 ara jüri oturumu ve yarıyıl sonu jüri oturumu olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasarlanacak mimari projenin anafikrini oluşturacak kuramsal araştırmaları yapma becerisini kazanma Anlatım, Sözlü Sınavlar,
2 Mimari bir projeyi kamu yararı gözeterek, işveren ve kullanıcı gereksinimlerine uygun, gerekli mekânsal ve donanımsal çözümlerle, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecine yaratıcı düşünmeyi dahil edebilme; erişilebilirlik ve sürdürülebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün çözümlere ulaşabilme becerisi edinme Tartışma, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse işleyiş sürecinin, konuların öğrencilerle paylaşılması. Proje konusunun gerekliliklerinin tartışılması
2 Proje çalışmasına yönelik analiz, bilgi toplama, yorum geliştirme deneyimleri. Konsept ve yaklaşım kararları
3 1. ara jüri: Önceki haftalarda yapılan çalışmalar doğrultusunda projenin geldiği noktayı, analiz çalışmalarını, alınan tasarım kararları ile oluşan temel planlama ve yaklaşım planlarını içeren sunuşlar.
4 Proje çalışmasına yönelik analiz ve bilgi toplama çalışmalarına devam edilmesi 1/5000, 1/1000, 1/500 gibi çeşitli ölçeklerde kentsel kararlar ve genel yaklaşım etütlerinin tartışılması
5 Proje konusu kapsamında gerekli görülen (1/2000, 1/1000, 1/500) ölçeklerde planlama ve tasarım kararları
6 Proje konusu kapsamında gerekli görülen (1/2000, 1/1000, 1/500) ölçeklerde planlama ve tasarım kararları - devamı
7 2. ara jüri: Proje gelişim sürecinde gelinen noktaya yönelik sunuş ve tartışmalar
8 Projenin geliştirilmesi I (1/500, 1/200 ölçekli çalışmalar)
9 Projenin geliştirilmesi II (1/500, 1/200 ölçekli çalışmalar)
10 Projenin geliştirilmesi III (1/500, 1/200 ölçekli çalışmalar)
11 Projenin geliştirilmesi III (1/500, 1/200 ölçekli çalışmalar)
12 3. ara jüri: Proje gelişim sürecinde gelinen noktaya yönelik sunuş ve tartışmalar
13 Projenin geliştirilmesi I (1/200 ölçekli çalışmalar, Proje konusu ve kapsamına dayalı olarak istenecek olan 1/100, 1/50, 1/20 gibi çeşitli ölçeklerde temel sistem ve detay kararları)
14 Projenin geliştirilmesi II (1/200 ölçekli çalışmalar, Proje konusu ve kapsamına dayalı olarak istenecek olan 1/100, 1/50, 1/20 gibi çeşitli ölçeklerde temel sistem ve detay kararları)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Seçilen proje konusuna yönelik olarak belirlenir

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. X
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. X
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. X
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. X
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. X
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. X
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. X
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. X
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. X
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
2. Ara Sınav 35
3. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 23 230
Ara Sınav 3 8 24
Final 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 1 8 8
Toplam İş Yükü 270
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10,8
Dersin AKTS Kredisi 11